02 juni 2013

Sophora på rehab

Inte så farligt som det låter. Uttalas Sofora. Hittade så äntligen mitt eget exemplar av denna
skira,söta växt Sophora prostata eller Dvärgkowhai som den heter.
Förr har den också kallats Miniakacia i Danmark.
 
Men jag vet inte om vi kan bli kompisar.
Ställde den nog för mörkt först för bladen gulnade.
Snabbt ut i fönstret på rehab.
 
Ser bättre ut nu men bladen är så tunna, så tunna.
Tror att den väldigt lätt torkar ut.
Kanske blir ett svårt fall för mig.

 
Trivdes inte så bra inne i rummet. Behöver nog en fönsterplats
 där det är ljust men inte brännande sol. Kan nog stå ute en del i sommar.
Kommer från Nya Zeeland ursprungligen läste jag.
 
 
Har just haft en härlig tjejhelg i Göteborg. En stad jag gillar skarpt.
Vänliga människor och alltid något på gång. Mer om det kommer.
 
Kikade då in hos mysiga Floramor & krukatös
 Där fanns just den här växten Sophora och mycket annat fint i läcker miljö.
 
Denna bild är från i fjol när jag letat mig hit första gången.
Då var vi i Göteborg på Gothia Cup.
 
 
 
Gammal skylt från baksidan av butiken. 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.