07 april 2013

Lavendel

Vek lördagsförmiddagen för lite trädgårdsfix. Det var rätt dag. Igår var det soligt och skönt,
idag är det kallare igen och snöflingorna yrde när vi nyss var och tittade på yngste sonens fotbollsmatch.
Seriepremiär och allt.

Vid söderväggen på huset har vi en rabatt med rosor, lavendel och martorn.
Från början var där bara rosor nu är det mest lavendel. Den växer så det knakar.
Men de är fina ihop. Rosen Peace som är gul och rosa mot den blå lavendeln och blågrå martorn.
Så här års är det  enda blå några Krokusar.                          

Ett litet vårtecken
 

Igelkott av lavendel


Igår klippte jag ner lavendeln till små igelkottar. Tycker de blir finare om de får bryta nytt och inte bli så grova. Tre säckar med lavendelklipp fick jag ihop och det var rogivande att sitta där och klippa, känna lavendeldoften och ha en bra bok i öronen. Kände mig alla fall nöjd efteråt.

Planterade om pelargonerna också. Verkar som mina Mårbacka klarat sig så där. Tog sticklingar,
får se om de tar sig. Den röda pelargonen med namnet  Kärlek verkar klarat sig bäst.



 Denna kan jag rekommendera. Jag gillar Michael Nyqvist både som skådespelare och författare.
Dessutom läser han själv upp sin nya bok Dansa för oss. Ingen annan kunde gjort det bättre.


Hur som helst kändes det bra att få en rabatt lite fixad och alla grenar från fruktträden är nu på Återbruket.
Skönt att ta lite i taget så det fortfarande är kul och inte helt övermäktigt.



Samma rabatt igår och bilden till höger är tagen i juni.

Bilderna nedanför är samma rabatt fast i juli och augusti.


Sandlådan som skymtar till höger har vi tagit bort nu. Men den var ganska bra att ha för att gjuta betongblad i. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.