18 januari 2020

Ett långsamt skådespel

Ett långsamt skådespel....Skulle kunna vara en låttitel av Bo Kaspers i likhet med En sländas andetag.
Men det handlar om en italiensk vallmo som slår ut, eller inte...


Köpte mig tre italienska vallmo när julen var utdansad. Tycker att de är så otroligt vackra.
Är ju redan tidigare lite besatt av vallmo.
Men har aldrig haft just den här sorten förut.


Visst är knopparna fascinerande!




Fick en vit mer utslagen på köpet.



Det var väl tur det. För de andra tre orkade inte riktigt slå ut.
Jag borde nog hjälpt de på traven. I sin naturliga miljö har de väl en vindpust till hjälp.


Nu var det över nästan innan det ens börjat.



Likväl ett fascinerande skådespel.


Hade kanske  mest behållning av den som redan var lite utslagen.
Den vita som gjorde en stillsam sorti efter ett par dagar.

Men vallmo är vackra i alla stadier.


De skira små från i somras i min vallmorabatt.





Någon dubbel pionvallmo och så de nya frökapslarna.



Eller de torkade frökapslarna som fick ta plats med några släta stenar 
efter mossa och kottar på ljusstaken.




















4 kommentarer:

  1. Vallmo - åh, den är så vacker! Ja, synd att din vallmo inte ville slå ut... men som sagt knoppen är ju så vacker också! Frökapslarna är ju också så dekorativa.
    Önskar dig en "go vecka!"
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nästa gång får jag nog pilla bort lite av kapseln så den orkar hela vägen.
      Ha en fortsatt fin vecka!
      Kram Annika

      Radera
  2. Verkligen en fascinerande blomma. . .synd att den inte slog ut hos dig! Men den vita var ju vacker som du fick njuta av!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja var ju bussigt att jag fick den på köpet. Jag tog ju de mest knoppiga. Men nästa gång får man nog hjälpa till och pilla bort lite fröskal.
      Ha det bra!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.