06 januari 2020

En julkula hänger kvar


Idag har vi röjt undan julen. Det tog sin lilla tid. Men i år var jag också lite mer ordentlig och har stuvat om bland julgrejerna och tänker lämna en hel del vidare. Sånt som inte varit framme på många år. Känns skönt och det blir lättare att hitta det man vill ha fram nästa gång det är dags.

Men den här julkulan får hänga kvar. Den är ju ändå inte särskilt julig. Igår vinkade vi dessutom av vår yngste son på Arlanda. Då hade han en lång flygning till Bangkok framför sig och två kortare flygningar innan han landade i Puerto Princesa på Filippinerna. Det blir tydligt på julkulan hur långt bort det faktiskt är. 

Han ska senare till Australien för en utbytestermin i Sydney. Men först resa runt lite eftersom terminen börjar senare där. Så vi följer med stor empati de hemska bränderna i Australien. 
Så fruktansvärt för alla människor och djur som drabbats. Vilka hjältar som bekämpar bränderna och på andra sätt hjälper till. 

Det är skönt att det idag är så lätt att få ett livstecken även från andra sidan klotet. Tänker på mina egna föräldrar och tiden före mobiltelefonerna när jag var till USA och min bror till Australien.
Låter som evigheter sen men på 80-talet då var det ju collect call eller brev som gällde. Man ringde inte precis i onödan. 

För även om jag såklart är jätteglad för hans skull för det här äventyret och stolt att de tar sig för och vill ut i världen. (Hans bror var till Kina på utbyte hösten 2018) så infinner sig såklart en viss oro i mammahjärtat. Det hör väl till. Så väldigt skönt att höra att han var framme efter den långa resan, bagaget var med och att han förhoppningsvis fått sova ut lite.  

Jag kan bara önska lycka till på det fortsatta äventyret och hoppas att allt går bra!  


4 kommentarer:

  1. Visst är det gott att få livstecken från nära och kära som är på resande fot. Det spelar liksom ingen roll hur långt de ska åka, så vill jag gärna veta att de är framme. Spännande äventyr som väntar din son!
    Bränderna i Australien är fruktansvärda och det är precis detta som klimatforskare har varnat för... Att där det är torrt blir det varmare och torrare och där det är blött blir det blötare! Landet är störst i världen på att exportera kol och gas... politikerna är bland dem som går emot klimatförbättringar! Allt handlar förstås om ekonomi! Landets export. Allt medan landet brinner upp... känns det som!
    Ja, där vara det mycket som rann ur mig... Fin glob den där julkulan!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med Dig om allt! Och ja jag vill gärna ha livstecken oavsett avstånd :)
      Gillade kulan hittade den på Indiska. Sönerna fick också varsin.
      Kram Annika

      Radera
  2. Förstår din oro över barnen långt borta... Tänk att man aldrig slutar oroa sig, de är alltid barn trots att de är både längre, klokare och skäggigare än oss föräldrar... ;)

    Kram och god fortsättning på 2020!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och god fortsättning till Dig också! Känner mig lugnare nu när jag ser att han är på plats och verkar ha det bra.

      Kram och trevlig helg!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.