24 november 2019

Pyssel i november



Den här helgen har jag haft lite pyssel för mig. Blev lätt besatt av att vika pappersstjärnor.
Som så många andra. Men det var nog först när jag såg de i vaxat papper hos Karin med fina bloggen Vackert naturligt som jag trillade dit.  Åkte till stugan i fredagskväll när jag jobbat klart och hade med mig en kasse med tapetrester och lite vaxat papper. Hittade ett fint omslagspapper i stugan och så var vikandet igång hela lördag förmiddag.

Kommer göra flera. Vill ha några här hemma också. Är ju kul och lätt. Jag är inte millimeternoga och lär mig efterhand vad som funkar bäst. De flesta blir  fina ändå. En reflexmössa blev också färdig den här helgen. Eller den var redan färdigstickad. Bara en tofs skulle på. Den ser inte helt fantastisk ut men den lyser väl alla fall. :)

När jag kom hem idag snurrade jag till några "rosor" av clementinskal. Tror de blir finare när de får torka lite. Bokollonen som jag plockade i Skåne ser ju också ut som små blommor när de viker upp sig.


Blev en tur till skogen nära stugan också i helgen. Hittade så fin mossa och lite ris av blåbär och lingon och stensöta. Tycker det är så fint med bara olika bladverk och ris och har jag tur slår det ut små klockor på blåbärsriset. Mitt favoritris! Kan verkligen lyfta en bukett med rosor eller tulpaner. Ger luft och stadga och ett helt annat uttryck. Första lilla hyacinten har redan slagit ut. Tycker de är som finast i knoppstadiet och när de börjar slå ut.




6 kommentarer:

  1. Så vackert med clementinrosorna! Såg att Ernst gjorde såna i reklamen för "jul med Ernst"
    Så roligt med vackra naturliga pynt som inte kostar en krona. Att ta hand om clementinskalen bör väl vara återbruk när det är som bäst!

    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  2. Precis det var där jag såg det så får lägga inlägget under etikett "knyckta idéer" ;)
    Har gjort äppelrosor till en kaka på liknande sätt men clementiner var nytt för mig.
    Så tack för inspirationen allas vår Ernst och jag kommer såklart bänka mig framför Jul med Ernst. Gillar ju naturligt pynt bäst.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Ja, så fint med clementinrosor! Så många roliga idéer! Att vika stjärnor verkar ju alla göra utom jag! Få se om jag också får till det! Jag gillar annars att pynta med mossa och blommor, hyacinter i synnerhet. Och amaryllis så klart! :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte både stjärnor och rosor var kul att göra. Enkla och inte för pilligt.
      Så gör man ju av något man redan har. Ja några till stjärnor blir det nog till advent.
      Kram Annika

      Radera
  4. Roliga pysseltider nu inför advent - så vackra dom blev, dina clementinrosor!
    Hittade också ett inlägg från 2016 och blev så inspirerad av dina vackra ullkransar - ett härligt material att skapa av !

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja ullen var jättekul att arbeta med.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.