18 november 2019

Novent, advent och present



I fredags tog jag en liten sväng till nyöppnad blomsterateljé i vår stad.
Blomsterateljén i Mälarstaden. Ett jättemysigt litet ställe invid Saluhallen Slakteriet i Västerås.
Så smakfullt i en stil jag gillar. Så roligt! Många fina detaljer att titta på.
Fler bilder på instagram.

Allt därinne var till salu till och med möblerna. Önskade varmt lycka till!
För den här lilla ateljén kändes ju som en present till vår stad. Något som saknats.
Fick nästan lite Tage Andersen feeling därinne.

Ja snart är det advent. Jag gillar ju advent mer än själva julen. Så kanske har jag drabbats av
det för mig nya begreppet novent... att tjuvstarta lite.  Inte så att jag går all in och firar helgerna före advent. Men i fredags la jag en ljusslinga över mina planteringar vid entrén. Tycker det behövs nu när det är lite mörkt. Och de första hyacinterna är inköpta. Mossa plockad, pepparkakor till kaffet och i helgen bakade jag faktiskt chokladbollar med pepparkakskrydda. Mest för att yngsta sonen skulle komma hem. Han älskar chokladbollar så detta fick bli ett "noventalternativ".

Köpte med mig några eucalyptuskvistar hem från blomsterateljén och lite kryptomeria. Eucalyptus blandade jag  med de tre rosor jag plockat i trädgården och en kvist hamnade i en krans.
Så lyxigt att få plocka rosor i november. Vet att jag gjort det något år förut så sent som den 23:e för då fyller min barndomsvän år.



4 kommentarer:

  1. Åh, så mysigt Annika! Förstår att du gillade att gå runt där bland blommor och blader och njuta! Ja, jag tycker också bäst om adventstiden än själva julen. Att pynta med grönt hemma med hyacinter och amaryllis så klart som har sin dag idag! "Novent", var nytt för mig också!
    Ja, så mysigt att kika in i de här affärerna och ska jag köpa lite blommor vill jag helst gynna dem.
    Kramar, Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett mysigt litet krypin med många fina detaljer. Roligt att se och några kvistar kom ju med hem förstås.
      Kram Annika

      Radera
  2. Så mysig affär. . .härligt att strosa runt och bara njuta!
    Ja tänk att plocka rosor i november. . .vilken lycka! Min son o svärdotter plockade trattisar i helgen. . . man tror inte det är sant!
    Ha fina dagar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättemysig. Liten men naggande god. Ja så länge det inte fryser kan man plocka lite av varje. Har inte plockat trattisar i år. Fick av en kompis. Annars trevligt att plocka.
      Ha det gott!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.