04 februari 2013

Ljus och ljusgrönt

Syrenkvistarna jag tog in har börjat knoppas. Vilken hoppfull ljusgrön färg de har.

 
 
I lördags var Göran och jag en sväng på stan.
Passade på att slinka in på Karlsgatan 2,  Västerås konstmuseum.
Där visas nu en del av Lars Wallins vackra skapelser. Kul att se och han är ju en son av staden.
Vilket tålamodsprövande pillergöra med alla detaljer på kläderna. Imponerande!
 



 
 
På lördagskvällen skulle en efterlängtad middag gå av stapeln.
 
Vi var fyra klasskamrater sen gymnasietiden som skulle ses. Två av de, min barndomsvän Tess och Inger som jag träffade på gymnasiet umgås jag med lite titt som tätt. Men den fjärde tjejen Yvonne hade ingen av oss träffat på över 20 år. Nu ville den välvilliga slumpen att Yvonne för lite sedan klev in på Ingers arbete och på den vägen är det att denna träff kunde bli av.
 
Det var jättekul att ses igen alla fyra över god mat och dryck på Restaurang Varda.
Mycket att prata om. Kunde nöjt konstatera att Yvonne nog hade utvecklats till lika mycket trädgårdsnörd som jag själv.
 
Så hoppas på att en nästa träff kanske blir under våren på Zeta´s Handelsträdgård som vi pratade om.
Eller i Enköpings parker. Alla fall ska det inte dröja 22 år tills vi ses nästa gång.
 
 
På söndagförmiddag blev det en lång skridskotur på Mälaren med Göran, vår äldste son och min bror. Härligt att få lapa i sig lite D-vitamin. Känns som man varit svältfödd på ljus.
 
 Mycket folk en så fin dag men isen räcker ju till. Dessutom hade Arosrännet prickat in precis rätt dag för ett skridskolopp och hade rekordmånga deltagare. Men det var avklarat när vi kom.
 
 Sol och vindstilla. Varm saft efteråt. Njöt. 
 
 
Avslutade söndagkväll med att åka hem till min mamma. Vi såg en film om Linköping på 40-talet som min kusin skickat till min pappa och som jag lånade.
Båda mina föräldrar kommer från Östergötland. Pappa från Linköping och min mamma från en by
4 mil utanför Linköping som heter Ulrika.
 
Så det var väl kul för de att se de gamla vyerna från Linköping med omnejd.
Jag tyckte också det var kul även om mycket såklart är förändrat så kände jag igen en del.
 
 
 
 
  
 
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.