30 september 2024

Hösten är här


 Så är september till ända och vilken september vi fick! Sensommarkänsla ända till slutet. Men i fredags var det snudd på heldagsregn. Höstade lite inne i stugan och sparade utejobbet till lördagen. Då var det vackert väder igen men också frost. 



Klippte ner de pelargoner som ska på vinterförvaring i garaget. Blyblomman, vindruvan, persikoträdet likaså. Skrotade tomaterna och plockade av de sista röda. Luktärterna och sommarmalvorna hamnade också på komposten. De var fortfarande rätt fina men nu blir det kallare så behövde få det gjort. Har några pelargoner och en kapris kvar i växthuset. Bevattningen inplockad, sommarvattenpumpar också och vattentunnor tömda. Onekligen lite roligare att sätta igång säsongen än att avsluta den. Har en del kvar att göra som att gräva upp Dahliorna och fylla på med bokashijord i trädgårdslandet.  Några Dahlior får nog gå hädan eller ges bort/ bytas för jag vill ha en ljusare Dahliarabatt nästa år. Känns som det blev orange och lila som dominerade i år. De mörkröda som är frösådda från början men blev knölar som jag sparade klarade sig också bra. Jaja alltid lite spännande hur det blir. Gladast över att min stora variant av Café au lait på första bilden kom igång till slut. Den är så maffig. Trodde inte den överlevt vintern.


Linnétagetesen hade lagom kommit igång. Sådde den så sent. Kan nog vara fin i en maffig sensommarbukett. Blir hög. Även svartöga funkar fint i bukett. Får jag testa nästa år. Nu var de lite hösttrötta. 







Passionsblomsväggen ska också klippas ner och på vinterförvaring. Men det får jag ta nästa gång. Ibland blir det ju en frostknäpp i slutet av september för att sen hålla sig på plus ett tag till. Trasslade ner Svartögat så länge. Det tog sin lilla tid. En del kvar där också. Men krukorna i garaget alla fall. 




Efter fredagens regn låg några solrosor ner så de kapade jag och hängde upp i armeringsnätet till fåglarna och humlor. Hade en liten Blåmes på fönsterblecket till sovrummet som verkade upprörd över att det inte kommit upp någon fågelmat ännu. Pickade irriterat eller så hittade hen något att äta på fönsterblecket. 
Jag vet inte. Söt alla fall. 



Hemma har jag satt ljung och kvistar av idegran vid trappen i en stor kruka och mina rostiga bord.
Kaskadpelargonerna har varit helt otroliga i sommar. Upplever att de är svårare att övervintra så provar inte ens i år.



Lite spretiga men rätar väl upp sig när de får stå till sig lite. Brukar lägga i en liten ljusslinga senare.
Kan kännas lite skönt när det lugnar ner sig på trädgårdsfronten också. Även om del återstår såklart. Löven har ju knappt börjat falla än. Hoppas på en fin oktober!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.