22 oktober 2024

Bilsemester i oktober

Vi har varit på bilsemester i 15 dagar så pytsar ut lite bilder här vartefter. Anledningen var att vi förstås ville hälsa på vår äldste son Henrik och hans sambo Nathalie som bor i Frankfurt. Inte sett de sen midsommar. 3 oktober är den tyska enhetsdagen och därmed helgdag så de två tog semester på fredagen så vi fick en långhelg ihop. Efter en natt i Lüneburg där vi fick hjälp av en jättesnäll äldre man att hitta hotellet kunde vi hämta upp Henrik i Bad Homburg när han slutade för dagen.

På kvällen blev vi bjudna på middag hemma hos de. När vi hälsat på de har vi bott på ett bra Scandic som ligger på promenadavstånd. Henrik lagade god pasta och vi fick gratta Nathalie till hennes examen som just var avklarad. Jag hade stickat en islandströja åt henne efter färger hon valt. Så det fick bli presenten. Den passade precis.

Vi åkte från Frankfurt till Lindau vid Bodensjön. Vi körde in i en liten by för att leta lunchställe på vägen. Det mesta var stängt eftersom det var helgdag men det blev bra ändå. I Nattheim var det en liten bymarknad och "die Lantfrauen" bakade Flammkuchen - som pizza ungefär. Så det ihop med lite grillad korv blev ett bra lunchavbrott på stående fot.

Gick runt lite i Lindau när vi kom fram och lyssnade på en man som blåste alphorn i kyrkan. Mäktigt och med den akustiken. Hotellet var jättefint med frukost och restaurang i en vinterträdgård med utsikt över sjön. Glad att jag slapp parkera bilen i hotellets garage. Det var trångt och när den var på plats så hissades den upp så det var tvåvånings. Det låg rätt nära men svårt att förklara var, så en gullig tjej från hotellet följde med och visade oss var och hur det gick till att parkera där. Inget man listat ut själv om vi säger så.

På kvällen tog vi tåg till Bregenz för Henrik hade fått tips om en restaurang av en kollega. Det var ju bara några minuters tågresa men stationen i Bregenz blev bombhotad så vi fick kliva av och försöka hitta en taxi sista biten för att hinna till vår bordsreservation. Nåja inget hände på stationen och det blev en trevlig kväll med kalvschnitzel och en Apfelstrudel att dela på till dessert.

Fyren lyste vackert när vi gick mot vårt hotell på kvällen.

En massa goda ostar och Birchermüsli på frukosten. Vi laddade för en utflykt till blomsterön Mainau.

På Mainau var det bröllop på gång. Regn i brudkronan sägs ju bringa lycka. Så de blir nog lyckliga det småstänkte lite till och från. Men blommorna lyste ju upp.

Ett vackert stilleben som påminde om att de anordnades vinprovning för den som ville.

Jag njöt av Dahliaprakten som var överdådig även om den fick avnjutas under paraply.

Jag är inte jätteförtjust i figurplanteringar av det här slaget men påfågeln av ljung lyste onekligen  upp den här dagen. Uj,Uj vilket arbete med att gräva upp alla dahliorna inför vintern och hålla koll på vad som är vad inför nästa säsong. Men vackra att få njuta av. Mina få egna som ryms i två lådor är nyss uppgrävda och ligger lite på tork inför vinterförvaring.

Många stora gamla träd i parken. Detta är en Gingko.

Ja Mainau kan nog avnjutas under många årstider. I efterhand var jag tvungen att kolla på en gammal intervju på youtube med Lennart Bernadotte och hans fru som skapade parken. Hagge Geigert intervjuade de båda och Sonja pratade helt otroligt bra svenska. Hon var under många år vd för blomsterparken/företaget. Lite kul att se och förstå vilket arbete som ligger bakom. Mainau ägs idag av en stiftelse och drivs av barn till det framlidna greveparet.  Bettina och Björn Bernadotte. I intervjun jag såg berättades en söt historia om Bettina som med gråten i halsen undrade om det inte fanns plats för henne i mammans kalender. Tror de hade 450 säsongsanställda på den tiden, sent 70-tal och två miljoner besökare per år. Besöksantalet och antalet anställda har väl gått ner något men jag är glad att vi var där lite på eftersäsong. Kan tänka mig att det kan vara hur mycket folk som helst.

Vi tog lunch på Schwedenschenke. Köttbullar för Henrik och Nathalie och Dalahästar på plats. Ja man blir väl aldrig så svensk som när man bor i ett annat land. Jag lärde mig äta sill i USA :)