25 mars 2024

Påskliljor och hortensia

Köpte några lösa påskliljor som jag satte ihop med torr hortensia från trädgården. Det blev en bra kombo och påskliljorna slår ut rätt fort när de kommit vatten. De ser inte mycket ut först men de kommer sig och får bra stöd av kvistarna. Tycker de är fina att kombinera med vass eller björkris men lite trista i ensamt majestät.


Forsythiakvistarna lyser också upp. Inte överdrivet glad för gula blommor men just nu piggar de upp. 



Adderade ett lite fågelbo till buketten som jag hittade i påsklådan. Kanske det finns några små miniägg att lägga i också om jag letar vidare.

Några pyttesmå påskkärringar. De gjorde jag för evigheter sen av bokollon, en ärta som huvud och lite filttyg som sjalett. Mina egna har nog försvunnit men de här hade mamma fått av mig så de dök upp i gömmorna efter henne. Tycker de är söta.



Festade på lite glass och jordgubbar i helgen. Göran hade fått Dumleflarn hemma hos Håkan så nu härmade han. Lätt som en plätt. Dumlekolor på bakplåtspapper körs i ugn 175 grader i ca 7 min. 
Strö på en aning flingsalt när de kommit ut ur ugnen. Lite dekorativt och gott. Jordgubbarna var riktigt smakrika och från Spanien. Man får hitta på lite som piggar upp när det lätta regnet blir alltmer snöblandat. Jag vill ha vår och värme nu!






 



2 kommentarer:

  1. Ja nu längtar man verkligen efter våren . . .och prognoserna säger värme till helgen!
    Så jordgubbar & glass är inte helt fel! (dumlekolor i ugn låter spännande)! :-)
    Trevlig Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu längtar jag efter vår efter en trevlig påsk. Hoppas Du hade det fint under påsken.
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.