01 mars 2024

Kvistar och lökar


Så här års är det fint att få ta in lite kvistar eller köpa sig några vårlökar att följa i en kruka. Jag knipsade lite från ena Magnolian och satte lite krokus och pärlhyacinter i en kruka med lite träull runt. Magnolian brukar kunna slå ut om man sprejar lite med en blomspruta emellanåt.



Några pärlhyacinter särade jag på och satte på blomsterfakirkransen i en glasskål med några stenar och glaskulor. Knipsade några kvistar från vinbärsbusken. De brukar både slå ut och få rötter.




 En söt klematis och några vaxblommor i vasen tidigare. Klematisen höll längre än jag trott.


En kvist Mimosa fick lysa upp när solen kändes långt borta. Delade den lite och satte i några små vaser också.




Nu hänger den torkad på knoppbrädan i matrummet. Ett år sen min mamma lämnade oss. Jag saknar henne som hon en gång var och tänker ofta på henne. Vi har många fina minnen att plocka fram så hon lever vidare på så vis. Vi fick ha henne länge, hon fick ett långt liv.


De små fåglarna kom upp på väggen lagom till en tjejmiddag. De har några år på nacken men är lite söta. Nu påminner de mig om en trevlig kväll med två fd kollegor och jättegoda vänner. Vi tre kvittrade ikapp oss sen sist vi sågs alla tre. Jag bjöd på en för mig ny fiskrätt som jag kommer göra fler gånger. Gillar sånt som går att förbereda så man själv får njuta av kvällen också. Återkommer med receptet på den under helgen.

Det bästa med den här tiden är väl att ljuset återkommer och att våren ligger framför oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.