17 januari 2023

Matskogen

 

Satt och bläddrade i Västerås tidning igår kväll och fick se att det skulle vara ett föredrag av Philipp Weiss på biblioteket. Lyssnade på honom när han var med i Meny i P1 före jul efter tips från min kompis Lena.

Vi tog en promenad ner till biblioteket och lyssnade på hans välbesökta föredrag. Han var inbjuden av Västerås Trädgårdssällskap men öppet även för icke medlemmar. Det var intressant och lättlyssnat. Han pratade om hur man kan efterlikna skogen när det gäller odling. Han odlar sin Skogsträdgård i Stjärnsund i Dalarna zon 4-5 och berättade om sin uppväxt i Tyskland med nöt- och kastanjelundar med fruktträd och bärbuskar. 

Han har också varit med och skapat matskogen tillsammans med bl a Peter Korn på området Malmaberg i Västerås. Jag har läst om matskogen men inte besökt den. Den invigdes i höstas. Peter Korn har jag sett på tv och läst om hans bok Peter Korns trädgård Odling på växternas villkor. Minns att han framgångsrikt odlade i sandbäddar.




Matskogen är nominerad till Västmanlands arkitekturpris 2023. Juryns motivering hämtad från arkitekt.se lyder:

"I området mitt emot Malmabergsskolan, vid entrén till Malmabergsskogen, har en anonym gräsyta omvandlats till en prunkande, blommande park i det sydvända skogsbrynet, med ett spännande och nytt innehåll - en Matskog.

Tanken är att visa hur mycket som är ätbart i en skog, med frukter, bär och nötter. det finns ungefär 50 olika slags ätbara växter som besökaren kan smaka på. Här blommar också ett överflöd av växter med olika färg och blomningstid för att gynna bin och andra pollinerare.

Inbäddat i grönskan  ligger en uppehållsplats, med bänkar och bord och ett vackert fågelskåp som lockar besökaren att vandra vidare och upptäcka olika fåglar i Malmabergsskogen.

Sittplatser och stigar är utformade med hög tillgänglighet. Mer än 150 nya träd och buskar har planterats i biokol, en klimatsmart lösning som minskar mängden koldioxid i luften.

En ny mötesplats i stadsdelen, med ett spännande, vackert och matnyttigt innehåll som pedagogiskt visar temat hållbarhet, väl värt ett arkitekturpris." 



Spännande och bra initiativ tycker jag. Jag ska åka dit längre fram i vår och titta hur det ser ut i verkligheten. Hoppas bara att Matskogen tas väl om hand även år två och framåt. Vår kommun har flaggat för betydligt mindre underhåll i staden framöver. Jag trodde lägsta nivån redan var nådd. Mycket förfaller tyvärr och skämmer fina miljöer. Men satsning på en Matskog ser jag som positivt. 

På föredraget pratades också om förvandlingar av trista skolgårdar där man också planterat en massa ätbart och på kort tid fått fantastiska miljöer. Det finns även pengar att söka för omvandling av skolgård för förskolor och grundskolor. Mer att läsa om det om man söker på pedagogisk skolgård på Västerås stad. Men bråttom, ansökan ska vara inne före 1 mars. Låter väldigt vettigt då många barn inte har tillgång till trädgård och kunskapen om var maten kommer ifrån försvinner.

Ja ibland är det bra med spontant. Hade jag inte råkat se notisen hade vi missat föredraget. Träffade också lite trevliga bekanta bl a från floristutbildningen jag gick. Philipp Weiss sålde sina böcker på plats. Jag har beställt två av de på biblioteket.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.