05 januari 2023

Belysning och fler mistlar

 


Soluppgång i Vasaparken i Västerås. Delar av skulpturen Våga av Mats Åberg. Skulpturen är i sex delar och symboliserar en häst som först hänger med huvudet och vet inte om den ska våga att ta sig över en flod. Sen vågar den och står slutligen med högt huvud på andra sidan stranden. Alla delar är inte med på mina bilder för jag ville fota den röda himlen och de belysta hjortarna längst bort mot konserthuset. Men läste om skulpturen i efterhand.

Finns även belysta rådjur i Vasaparken och de är ju Västmanlands landskapsdjur. 



Några bilder på slottet där soluppgången speglade sig i fönsterrutorna. Mistlar i träden här också. Västmanlands landskapsblomma.



 
En bukett av skyltar om man blickar mot teatern.





Vacker fasadbelysning på Stora Westmannia. Här låg Västerås Sparbank en gång.
 

Sundinska huset bakom Brasserie Stadsparken. Uppfört av en tobaksfabrikör på 1800-talets mitt.
Fabrikören hängde sig dessvärre i trappen till lanterninen på taket. 

Fler mistlar och Sundinska huset som skymtar mellan träden.


Belysning längs Svartån och Domkyrkans torn som syns. Ja bara några snabba mobilbilder för att jag såg en vacker soluppgång igår morse. Mycket av årets julbelysning är fin tycker jag. Finns en liten karta att gå en ljuspromenad efter. Trevligt initiativ ändå. 





2 kommentarer:

  1. Vilka fina Västeråsbilder, visar verkligen Västerås från den vackra sidan. Tänk, det är sällan jag är inne och går i stan, måste verkligen ändra på det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Ja fick bara syn på solen på väg upp när jag skjutsat G till ett läkarbesök. Så stannade till på Fiskartorget helt snabbt och knäppte några bilder. Så fint runt Svartån och med fasadbelysningen tycker jag.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.