22 september 2022

Sommaren möter hösten

 Höstdagjämning inatt. 




Några pelargonsticklingar får samsas med ett par ljungplantor i stora krukan på trappen. Gillar Calluna ljungen bäst, den mer färgstarka Erica ljungen är känsligare och strösslar så är min erfarenhet.


Köpte två flak med ljung till bra pris på lokala matbutiken sist vi var i stugan. Så hälften av plantorna hamnade här hemma. De ljusa Dahliorna i krukorna bredvid blommar lite fortfarande. 


Pelargonerna ger verkligen sitt sista nu dessa krispiga höstdagar. De rosa har djupnat i färgen.




Perukbusken såg faktiskt lite frostig ut imorse. Syrenhortensiorna blommar så fint. Rosorna tar omtag.




Solhattarnas mitt matchar höstfärgerna men kronbladen börjar ge vika. Körsbärsbenveden med de röda hängande frökapslarna glöder mot den blå himlen. 







Plockade av vindruvsblad till en arbetskamrat och fick en matlåda full med vegetariska vinbladsdolmar i retur som tack. Riktigt goda fyllda med ett smakrikt ris. Kul att få testa, längesen jag åt vinbladsdolmar. Vad det gula är får jag fråga henne om, kanske gul spetspaprika som också var fylld med det goda riset.
 

Ny blomsterblandning i flaskvaserna. Höstanemon, Blodtopp och Kärleksört och rosknoppar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.