23 september 2022

Mustprovning

Fredag igen! Det har redan gått en vecka sedan jag fick en så mysig kväll med mina kära arbetskamrater och vänner Tina och Maria. Så kul att ses en hel kväll! Fick bara veta att jag skulle vara redo en viss tid, lite klädkod och tidsåtgång. 

Första stoppet var på jobbet. Så trevligt att komma som gäst till den mysiga miljön i Bistro Lilla Stallet. Jag jobbar ju extra där men på dagtid mest när det är konferenser. Fick nu njuta av den goda löjromspizzan och vi fick prata ikapp oss lite innan det var dags för avfärd. 

Nu for vi verkligen ut på landet. Maria rattade och så var vi framme vid Köpings Musteri och fick en visning och höra lite historia runt gården och musteriet av Anders innan vi fick prova den goda äppelmusten till lite tilltugg. Så himla trevligt det med! Väldigt god must! Kul med de olika smakerna och att de gör den sortren på lite ovanliga äppelsorter också. Så fick vi även smaka blandningar med rabarber och lingon. Läskande och gott till mat.



Mysig rustik miljö där vi fick prova och även köpa med oss must. Har man tillräckligt mycket äpplen kan man lämna de för mustning. Tillräckligt mycket var ca 50 kg ungefär 10 bärkassar om jag inte minns fel. De har även en självbetjäningsbutik där man kan köpa must mot swish under de ljusa timmarna på dagen. Smart och smidigt. Ångrar nästan att jag inte köpte en-bag-in-box must på Åkerö-äpple. De äpplena är ju så goda. vi kämpade länge, länge med ett sånt träd men det gav aldrig mer än ett fåtal äpplen tyvärr så vi har ersatt det med ett familjeäppelträd. Maria knäppte några bilder innan provningen körde igång.








Rolig skylt/vapensköld  utanför musteriet. Grevinnan af Sent om Cider. 


Så blev det ett tredje stopp denna kväll och det var hemma hos Maria som förberett en massa gott bland annat en så god soppa. Den måste jag testa att göra själv framöver. Härligt med soppor på hösten. Ja vilken mysig och fin kväll det blev.


Fick en så trevlig bok också. Den innehåller både recept och tips på nya utflyktsmål i Dalarna. Jag gillar ju utflykter så den ska jag förkovra mig i. Fick även några små smarta försvarssprayer som jag dock hoppas slippa använda. Men verkar väldigt smidiga att ha i väskan. En bra present när mörkret smyger sig på.

Ja vilken mysig kväll det blev! Massor av positiv energi som alltid när "dreamteam" möts!
Tusen tack!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.