11 september 2022

Hösten är här

 Det börjar kännas som höst nu och morgnarna är lite svala och kvällarna blir mörkare. Då gäller det att hitta på lite trevligheter och även mysa till det lite inomhus. Jag gillar hösten bara man kommit över det där sista sensomriga och in i årstiden höst. Kan fortfarande vara så många härliga dagar.

Förra lördagen var jag och min gamla arbetskamrat Maria och en väninna till henne en tur till Enköping och trädgårdsdagen där. Så trevligt och bra ordnat! Perfekt väder också för en sådan dag. Bara några få regnstänk. Det var fullt av aktivitet i Enköping. Dels trädgårdsrelaterade grejer, växter och odlat eller förädlat. Så var det även matmarknad och hälsomarknad förutom att det är kul att titta i Enköpings fina parker. Världsklass på de och kul att se under olika tider på växtsäsongen. Var ju där i våras och nu var det helt annat med all sensommarfägring.


Ett vackert flytljus i ett ekfat med Dahlior. Nedan en keramikblomma i ett hav av brittsommarastrar utanför Pepparrotsstadens trädgårdshandel.


Vackra torn och trädgårdsmöbler hos en mor och dotter med firman Hard working woman.


Kul att gå en sväng runt idéträdgårdarna längs ån. Tror de är skapade av trädgårdsmästarelever.


Goda grönsaker till försäljning på många ställen. Jag köpte bl a polkabetor och söta små purjolökar. Mina egna har avancerat från tandpetarstadiet till blyertspenna i tjocklek.


Vackra Dahlior förstås. Både i stadens planteringar och som såldes i buketter.


Jag hittade en stickad tröja i isländsk ull som jag blev helt kär i. Maria tog en bild på mig så jag skulle kunna se hur den såg ut på. Så fina färger och varm och skön. Kommer jag ha resten av livet.


På samma ställe fanns så roliga broderade dukar. Loppisfynd som blivit uppdaterade med kul texter. 


Verkligen så vi stod och skrattade när vi bläddrade bland dukarna och bonaderna. Kul att de lever vidare.



Kransar av Syrenhortensia på ett annat ställe. Fin höstprydnad.


Så hade Eva som också var med fått tips på så mysigt lunchställe Rum 35 som även sålde lite inredning. Mysigt att sitta i trädgården och äta. Ja vi hade verkligen en toppendag! Mycket inspiration på köpet.



Så har jag börjat jobba igen efter ett megalångt sommarlov på nästan tre månader. Mysigt att vara tillbaka på Hem till Gården igen där jag jobbar lite extra med konferenser, bakar och lagar mat och gör lite allt möjligt sen snart fyra år. Kul att träffa arbetskamraterna igen och inte minst lilla gårdshunden som jag brukar passa ibland. Det är kul att göra något helt annat än att arbeta med ekonomi och bokföring som jag gjort under lång tid dels i vårt eget företag som är sålt sen några år men har också alltid haft ett annat arbete utöver det. En gång var det just inom hotell och konferens och det jag har nog längtat tillbaka lite till. 

Ett företag rundade av sin konferens med kräftor och tillbehör i lilla Stallet. Så mysig miljö! 



Plockat med lite Dahlior från landet och satt i min favoritvas för tillfället för att mysa till det lite hemma.
Tände ett ljus i mitten av flaskvasen. Blev fint sken och lite höstmys.




Tog in lite hortensia och syrenhortensia och torkade. Brukar hålla fint som torkade.



Två orkidéer och lite andra krukväxter har stått under äppelträdet i sommar och orkidéerna är fulla med knopp så det verkade vara ett lyckat drag att ha de ute på sommarlov.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.