23 september 2021

Rörbäckens trädgård och storkarna

 Sista dagen i Åhus var vi bland annat till Rörbäckens trädgård som ligger mitt emellan Åhus och Kristianstad. Så fint ställe och kul att se hur det utvecklats under åren. Vackra höstfärger. Har bara varit där på vår eller sommar förut.




Den ombyggda husvagnen där de fina hönsen huserar. Första året de hade höns minns jag en höna som hette Maj-Lis. Kan tro att hon var döpt efter experten i Odla med P1 Maj-Lis Pettersson gurun i odlarvärlden. Kul tyckte jag.









Och där på fältet såg vi de. Inte mindre än sju stycken storkar. Så kul att se. Det finns ett storkcenter i Viby alldeles i närheten som är en del i det skånska storkprojektet som startade 1989 för att storkarna åter ska bli en del av den svenska fågelvärlden. Läser om att det finns både uppfödningshägn och frilevande storkar vid centret. Ibland kommer andra storkar och hälsar på. Kul att de lyckats bra med projektet.




Storken har kommit på närmare håll också och jag har begåvats med ett nytt litet brorsbarn. 
Lilla gulliga Hedda som precis hunnit bli tre månader. 


















2 kommentarer:

  1. Så fint och mysigt det verkat vara där vid Rörbäckens trädgård! Trevligt med hönsen som har en egen husvagn. Gulliga o roliga namn har de också och så var det väl två tuppar också!
    så fint att ni fick se livs levande storkar... de tillhör Skåne.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Rörbäckens är så trevligt! De är duktiga har sett hur det utvecklats under åren. Jättekul med storkarna. Inte sett de så tidigare.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.