28 maj 2021

Idag kom sommaren


Ja idag tror jag faktiskt att sommaren kom! Som genom ett trollslag blev det varmt och soligt. Så efterlängtat. Igår hade vi 6 grader och nordlig vind. Jag plockade rabarber i mössa kändes helt osannolikt i slutet av maj. Men idag är det en helt annan luft och värme. Så skönt. Vi har fixat ute mest hela dagen. En säck maskrosor har jag rensat. Lättrensat efter allt regn. In och ut med lite växter ur växthuset så de inte blir chockade. Ska plantera ut mina passionsblommor men väntar ett dygn. Den jag testade att ha ute för lite sen ser inte alls glad ut. Så det var bra att jag inte tog ut alla på en gång.



Blå himmel och björk i solsken. Underbart. Utanför sovrumsfönstret slår snart syrenerna ut.



Fördelen med att maj varit så kall är att all blomning varat längre. knipsade några bilder i trädgården hemma häromkvällen på alla fina äppelblommor. Vårt minsta träd som är ett familjeäppelträd blommar allra mest. Kommer nog få gallra det så det inte knäcks helt.





Rosa äppelblommor och ljusblå förgätmigej. Mums för ögat!


Lilla Häxalen är så vacker nu liksom våra Storrams som påminner lite om liljekonvaljer.



 
Hela tomten i stugan är fylld av den äkta varan vad gäller konvaljer. Så på lilla toan hänger en väggvas jag fick av min faster en gång i tiden. Fint minne och vilken väldoft! Helt ljuvligt! Ja så efterlängtat med lite värme efter allt regn. Tror vi fick hela maj månads vanliga regnranson på ett par dygn. 

Önskar Dig en finfin helg på alla vis!




 

4 kommentarer:

  1. Ja visst är det en härlig tid vi nu går in i. . . och så fina bilder du visar! Bara att njuta! Här var det också isande vindar bara för en vecka sedan med mössa och vantar på vid långprommis så skillnaden är enorm mot idag!
    Ha det så fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart när det kan växla så fort och åt rätt håll. Bara att njuta!
      Må så gott!
      Kram Annika

      Radera
  2. Ja, jag instämmer... En underbar tid och som vanligt så går det för fort! Men maj månad har ju som sagt varit kall och det har blommat länge av allting, när det väl kom igång. Ja, den ena blomma efter den andra slår ut och dina förgätmigej ej så vackra liksom storramsen!
    Så underbart ändå att det blev lite sommarvärme!
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag njuter av sommarvärmen. Så vackert ute nu.
      Ha det fint!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.