21 maj 2021

Maskrosmarmelad

 Istället för att förbanna mörkret tänd ett ljus etc etc. Lite samma tema som att göra en god marmelad på maskrosorna :) Det gjorde jag och den blev god. Råvarorna fanns på tomten....


Bilden ovan är några år gammal och de har faktiskt minskat i antal efter att jag varit flitig med maskrosjärnet. Men utrotade är de inte och det var inga problem att få ihop till en liten sats marmelad.


Hittade receptet på kokaihop.se och det var väldigt enkelt med få ingredienser. Alltid positivt tycker jag. 

MASKROSMARMELAD ( en väldigt liten sats)

5 dl maskrosblommor (endast de gula kronbladen) dra de eller klipp enklast med sax

5 dl vatten

3 dl syltsocker

1 st lime

1 st citron

Dra loss de gula kronbladen på maskrosen. Eller enklare klipp med sax. Lägg dessa i en rymlig rostfri skål. Skala limen och citronen med potatisskalaren. Skär skalet i tunna strimlor och lägg åt sidan. Skiva lime och citron och lägg på maskrosorna. Koka vatten och häll det över. Jag la ett tefat över för att tynga ner och låt stå ca 30 min. Mitt fick dra längre för jag höll på med annat. Inte så noga. Sila av och häll vätskan i en rymlig kastrull. Tillsätt syltsockret och citrusskalen. Låt koka upp och sjuda i 15 minuter. Skumma väl och häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar. Låt svalna och ställ kallt. servera maskrosmarmeladen på rostat bröd, ost och kex eller använd till bakning.

Vi tyckte båda att marmeladen blev god. Hade inga lämpliga burkar in stugan så blev en halvfylld lite större burk. Men gissar på strykande åtgång så inget problem. Kanske kokar jag en större sats nästa gång. Trevligt att ge bort. Så man ska väl inte bara förbanna de gula blommorna. Såklart också en viktigt tidig blomma för våra pollinerare.




4 kommentarer:

  1. Sounds very delicious! For sure I've the raw material in my garden too :). So I thank you for the recipe and have to try it.
    All my best and happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was very good and a bit fun to make I think.
      Happy days to you as well!
      Annika

      Radera
  2. Min man är galen på maskrosor (har alltid varit) och sprättar bort dem så fort de kommer så vi har inga i gräsmattan! Härligt solig färg på marmeladen. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag rensar också. det är som om de duckar för gräsklipparen och sen reser sig och säger ha ha jag lurade er igen. De minskar i antal om man är lite ihärdig i början av säsongen. Var till Kärrbo Prästgård idag efter en tur till Enköping.
      Men var lite sent för plantor. Utplockat nu förutom tomater men det har jag så det räcker själv. Men trevligt ställe ändå. Får åka en dag längre fram.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.