02 maj 2021

Första rabarbern och en åsnemule

 


Bjöd på årets första rabarberpaj på Valborgsmässoafton. Hade med några späda stjälkar från rabarbern hemma som kommit lite längre än den i stugan. Fick dryga ut med några jordgubbar och gjorde en vanlig smuldeg men hade i havregryn och lite cornflakes för krispet. Bakade de i små portionsskålar och hade glass till. Startade kvällen i växthuset med en liten drink som jag nog kommer bjuda på fler gånger. 

Tydligen en variant på Moscow mule. (Är urdålig på drinkar) Denna fick namnet Åsne mule för att passa bättre på mysiga Bistron i Lilla Stallet på Hem till Gården Västerås. Så jag var snabb att härma när jag såg att den innehöll Ginger beer som jag gillar. Originalet ska serveras i kopparmuggar vilket passar inredningen på Bistron perfekt. Jag har arbetat lite extra på Hem till Gården under ett par år när det varit konferenser. Senast jag jobbade bakade jag en lite kul pudding eller kaka som jag ska ge recept på längre fram.


Men tillbaka till Åsnemulen. Vi hade rikligt med is i glasen, limeskivor, ingefäraskiva och fyllde på med Ginger Beer ( köpte alkoholfri på Ica) och sen 2 cl vodka per glas. Gillar smaken av ingefära och lime så kommer nog göra den fler gånger. Fortsatte kvällen med lax i ugn som serverades med en salsa på mango, salladslök, bladpersilja och en kall sallad med jordgubbar, sparris och broccoli i så gjorde jag en form med kokt quinoa tricolour med lite fetaost uppepå. Årets brasa var väldigt säker och lite fusk. Har en sån flammande lampa från Clas Ohlsson i eldkorgen. Men ihop med några vedklabbar ser det helt ok ut. I början när vi hade stugan hade vi stor brasa på tomten. Men törs inte det längre och har inte heller lika mycket att elda upp.  Nu eldar vi i en tunna ibland istället. Vädret kan ändra sig så snabbt vid sjön och jag har respekt för eld så vill inte längre ha stor brasa. Har den stora skogsbranden i minnet. Vill inte ställa till något.


Ja det växer och frodas i växthuset. Ena lilla passionsblomman har ränt iväg i höjden. Jag ska ha de ute sen. Har skolat om lite plantor och sått lite mer. Men vill fortfarande kunna sitta därinne och inte ha helt belamrat. Kul att odla lite som vi äter och blommor förstås.



Tomaterna har fått vara ute och lufta sig lite för att bli stadigare. Har sått några olika både höga och buskiga lägre sorter.


Så blev två krukor med penséer toppade av rådjuren liksom en nyplanterad häggmispel. Inte konstigt vi är på deras domäner men vi har faktiskt klarat oss från det sen  vi kom hit 2009. Någon älg har nafsat på ett körsbärsträd som fanns här. Men annars har rådjuren bara skrapat efter gräs när det varit snö. Antagligen mer välkomnande att kliva in här efter att vi tog bort fler träd. Så korgen jag gjorde av ståltrådar när jag gick på floristutbildningen för länge sen fick en ny funktion upp och nervänd.  Förut har jag haft marschall i den. Nu har jag införskaffat Trico Garden och en tryckspruta. Hoppas lukten av det ska avskräcka de. Nu har de ju annat att äta kan jag tycka. Krukorna vid stugan och växthuset var alla fall orörda. 
 

La hönsnät över luktärterna som nu står ute. Skulle bli mer ledsen om de käkar upp de. Svider när man valt frön med omsorg och drivit upp frön och ser fram emot buketter i sommar.


Ja vi får se om de fortsätter hälsa på eller inte. Risken finns väl att de kommer uppskatta planerade odlingar :) Det som ska ätas går inte att spruta med Trico Garden som är baserat på fårtalg. Får väl hänga upp cd skivor och ulltussar kanske. Vi har jobbat oss varma med att utöka trädgårdslandet så blir ju ett rent smörgåsbord för de. Träsargen till trädgårdslandet hade börjat ruttna så då ville G sätta sten runt och jag ville göra större land om vi ändå höll på. Men Jösses vad det slukade jord. Har kärrat i otaliga skottkärror med blandad kompott av olika jord och lite gödsel. Mest nöjd över att min lilla jordtillverkning kom till användning men varje kärra  var som en droppe i havet. Så högen sjönk snabbt. Just nu växer bara rabarber i landet den brukar bli gigantisk. Jordgubbar från i fjol och gräslök. Men jag har en del som  ska ut från växthuset och så brukar vi ha potatis. Swift och Rocket blir det i år. Två amerikanska blåbärsbuskar som stått där men inte trivts trots att de fått specialjord. Nu har fått ny plats och två nya kompisar. Hoppas det blir fart på de. Även om de första var självfertila så lär det bli mer fart på de om de har andra sorter bredvid. Det lärde jag mig när jag tittade på Karl Fredrik senast. Så då fick jag tummen ur att göra något åt våra blåbärsbuskar.



Härligt ogräsfritt än så länge :) 


Zucchini hade jag förra året. De var tacksamma men blir stora så är bra om de kan vara i landet. Goda att woka eller bara skiva tunt på mandolin i sallad. Gjorde en god paj med zucchini för lite sen. En öppen paj med zucchini, citron, Philadelphiaost och Västerbotten. Såg receptet på Go´ kväll. Receptet finns på svts.se och heter Citrondoftande paj med squash och Västerbottenost. Frön till de här hittade jag på Gourmetgaraget som hade en massa roligt. Ja en härlig tid som ligger framför oss nu.



6 kommentarer:

  1. Oh, vad duktiga ni är med nya trädgårdslandet. Jag tycker inte jag får något gjort just nu. Var och hämtade brunnen stallgödsel hos en hästkompis idag och köpte några jättefina färdiga blomsterplantor hos Kärrbo prästgård igår. Inser att mina sådda blomsterfrön inte blir bra, förutom luktärtorna som ser fina ut. Har lite större ambitioner i år, funderar på om det skall falla platt. Är så kallt och konstigt väder. Tror det är första gången jag har långkallingar på mig kring Valborg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit och är kallt. Lite roligare med frösådder i växthuset hade dåligt tålamod med fröer innan. Tycker mina luktärter ser lite sådär ut än så länge. Men hoppas på de. Har sparat lite frön i frysen också som jag kanske sätter direkt om några veckor. Perfekt med hästkompis och gödsel.
      Kram

      Radera
  2. Åh, så mycket gott du bjuder på! Alltid kul med att ta del av andras recept!
    Ja, ni är flitiga med era odlingar, både i växthuset och utanför. Kul att kunna skörda sedan förstås.
    Bra att vara försiktig med eldandet...
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är en rolig hobby att hålla på med växter. Givande på många vis. Hoppas snart på lite vårvärme också. Just nu är det varmare i vattnet än i luften. :) Men bara att fokusera på det som glädje istället som du så vackert beskrev.
      Kram Annika

      Radera
  3. Rabarber redan! Låter verkligen smarrigt med både pajen och laxen för att inte tala om den roliga drinken! Den måste testas!
    Ja det är bäst att vara försiktig med elden men den flammande lampan passar ju utmärkt och ser helt verklig ut!
    Trevlig Helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var visserligen ynkliga stjälkar men blev varsin portionspaj drygade ut med jordgubbar. Gillar man Ginger beer är drinken en hit.
      Trevlig helg till Dig också!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.