05 juli 2019

Till Shanghai igen


Så är han på plats i Kina och Shanghai igen. Fast håret är kortare denna gång :) än på bilden som är från i höstas. Igår skjutsade jag vår äldste till Arlanda för hans vidare resa till Shanghai. Glad för hans skull och lite orolig förstås. Det är långt borta. Men han var ju där som utbytesstudent en termin i höstas när vi hade turen att få åka dit och hälsa på. Denna gång är det en sommarkurs han kommit in på så en kortare tid denna gång. Ser fram emot att hinna få lite tid tillsammans innan han ska tillbaka till Uppsala igen i höst.

Jag höll mig ändå vaken inatt för att få det där landnings sms et från honom. Fånigt kanske, han är ju vuxen men det kändes bra i mammahjärtat att veta att han och bagage var på plats. Hoppas att hans boende blir ok också. Kursen är vid ett annat universitet än sist. Allt är väl enklare denna gång. Han känner till saker och ting mer, kan mera tecken osv så hoppas det blir en bra och givande vistelse för honom.  Kursen är på engelska och de ska göras en hel del spännande företagsbesök som jag förstått det. Beundrar hans idoga nötande med kinesiska tecken. Tror han kan minst tusen nu. Ja det blir spännande att följa hans resa på distans. Roligt att träffa andra studenter från hela världen. men även två gamla kompisar finns i Shanghai. Världen krymper.

Vi hade en liten familjemiddag med grillat och jordgubbar innan han for för att fira sommaren och att studierna gått bra så här långt för båda killarna. Stolt över de oavsett och det kan man väl tala om inte minst för de själva. Han sista kväll hemma innan resan lagade lillebrorsan hamburgare från grunden med picklad lök och allt. Syskonkärlek!   


4 kommentarer:

  1. Tusen tecken... oj, det låter mycket och svårt! Men så roligt att kunna kinesiska. Nu vet jag inte vad sonen ska bli när han blir stor!? :) Men varför just kinesiska... är det tänkt att han ska arbeta i Kina eller ngt liknande i framtiden? Nyfiken!
    Förstår absolut att du vill få ett sms om att allt har gått bra. Som föräldrar slutar man väl aldrig att oroa sig!
    Trevlig helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är imponerad av hans nötande! Men han har varit så sen han var liten om något intresserar honom går han för det till 200 % Det kan ha varit dinosaurier, romarriket, fotboll, gitarr under åren och nu är det kinesiska. Jag vet inte riktigt vad han tänker sig tror inte han vet själv. Han läser ekonomi i Uppsala började som samhällsvetare. Men säkert ingen nackdel att kunna kinesiska. Kineserna är många och Kina starkt. Spännande men jag kommer också vara glad när han är hemma igen. :)
      Kram Annika

      Radera
  2. Han greppar livet med hela famnen. Härligt!
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör han nog. Shanghai var ju hans första val som utbyte förra hösten och det gav tydligen mersmak.
      Ha det fint Anette!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.