09 december 2019

Grytbröd ur boken Långjäst och lättbakat


Vill gärna dela med mig av ett bra recept på ett enkelt och gott brödbak.

Fick brödet hos vänner först och lånade sedan boken Långjäst och lättbakat av Maria Blohm.

Där finns receptet på Grytbrödet och en massa annat. Har provat flera med gott resultat.
Flera olika frallor/ småbröd att baka upp till frukost eller en soppa.

I veckorna äter jag oftast knäckebröd men visst känns det lyxigt att baka upp något en helgmorgon.
Det är där grejen med långjäst kommer in. Eller starta degen på morgonen och ha det klart till middagen.

Här är receptet. Brödet blir saftigt och gott och är så enkelt att baka.

GRYTBRÖD  1 stort bröd      Jästid 8-12 tim

700 gram kallt vatten
1 tsk torrjäst
150 gram grovt rågmjöl
2 tsk salt
800 gram vetemjöl special

olja utan smak till grytan

Väg upp vatten i en bunke och rör ut jästen. Väg alla övriga ingredienser och häll i bunken direkt ur förpackningen. Nolla vågen emellan varje om du har en sådan våg så spar du disk.

Knåda degen i maskin 5 minuter på lägsta hastighet eller 10 min för hand. Inget mer mjöl än vad som anges. Batteriet på min våg tog precis slut när jag vägde vetemjölet så blev nog snarare mindre än i receptet. Men blev jättebra ändå. Ganska lös deg.

Låt degen vila i rumstemperatur i bunken övertäckt med plast i 8-12 timmar.

Sätt ugnen på 230 grader varmluft och ställ samtidigt in en gryta på ca 4 liter med lock som tål ugnsvärme. Min var på 5 liter. Använd gärna en gryta av järn för jämn temperatur.

När ugnen är varm, ta ur grytan och häll ett tunt lager olja i botten. Skrapa ner degen i grytan och in i ugnen först i 30 min med locket på. Sedan 30 min till med locket av för att få krispig yta.

Stjälp upp på galler och låt det svalna nästan helt innan du skär i det. Mjöla lite uppepå. Njut!
Det blir ett stort bröd. Jag delade det i kvartar och frös in hälften. Även gott att rosta när det inte är dagsfärskt. Otroligt smidigt att baka. Boken Långjäst och lättbakat är tyvärr slut på förlaget.
Tror den kom 2017. Jag hittade den på biblioteket lyckligtvis. Finns även som e-bok.
Men jag hade velat ha den som bok. En annan känsla tycker jag. 


6 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Ser gott ut och verkar vara enkelt!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt det ser ut!
    Det ska nog testas!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen gott ut! Och inget slår hembakat bröd!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott! Nej det är något visst med hembakat.
      Ha det gott!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.