20 februari 2021

Spår av rådjursklövar

 


Såg denna dikt av Tomas Tranströmer utanför biblioteket. Platsen med en vacker plantering heter Tomas Tranströmers plats. Passande då han i stort sett dagligen besökte Stadsbiblioteket enligt Visit Västerås hemsida. En haiku om ord och språk och det vildas språk utan ord. Haiku är en kort diktform som härstammar från Japan har jag lärt mig.

Passande till bilderna av alla spår av rådjur som vi haft runt stugan. De krafsar i snön för att komma åt gräs och blåbärsris. Tufft för de i kylan och snön.

 Tomas Tranströmer bodde i Västerås under 35 år och arbetade som psykolog. Så fint att Nobelpristagaren blir hyllad i staden. Det finns sju olika stenplattor med haiku-dikter.






De är vaksamma och har sitt eget språk utan ord. 
Så fick de syn på mig där jag stod i fönstret och skuttade iväg över isen.


Nu töar tyvärr snön och här hemma regnar det.  Det finns en dikt om det med....


Hör suset av regn.
Jag viskar en hemlighet
för att nå in dit.

Tomas Tranströmer
Den stora gåtan 2004

Ja vi roar oss med lite annat denna grå och regnruskiga dag. Lagar lammfilé på ett nytt sätt till kvällen efter en liten utflykt till Uppsala under dagen. Köpte mig en skördekorg och drömde för en stund om sommaren. Hur jag likt Tasha Tudor ska gå och knipsa blommor till buketter eller överblommade rosor "deadheading" som det kallas eller plocka något moget från växthuset och lägga i min fina korg. 

Hade gärna haft vinter ett tag till när det nu var så fin vinter. Men glad för de vackra dagar vi fick njuta av. Tänker bara att det kunde varit kul för alla sportlovslediga barn med lite kul riktig vinter.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Annika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.