20 september 2018

Planer på en vallmorabatt och ett smart tips


 Jag har sått vallmo både hemma och i stugan. Två rejäla rabatter.  Hoppas på fina vallmo nästa sommar. Det blir nog succé eller fiasko och kanske vallmo överallt eller inga alls. Jag tar risken.

Beställde frön från Enkla blommor i Klagshamn och köpte några från Impecta på rea när sommaren var slut. För tidigare blomning ska man ju kunna så de på hösten. Får se hur det går. I värsta fall får jag väl strössla på lite nya frön i vår. I stugan har jag även sått stockrosor bara strött ut lite frön jag fått från min kompis Lena i Åhus. Hoppas något kommer upp även om det är en annan zon än Skåne.


Så till det smarta tipset. Lyssnade ju på Linda Schilén på trädgårdsdagen i Enköping som jag skrev om tidigare. Hon tipsade bl a om att lägga lecakulorna i en strumpbyxa. Lättare att återanvända då.
Tyckte det var smart. Avlagda tunna strumpor kan också användas som uppbindningsmaterial.
(alla fall där de inte syns :) Snälla mot växterna och elastiska. Smart återbruk!


4 kommentarer:

  1. Vallmo kan man inte får för mycket av. Strödde ut en massa överblivna frön i våras i en ny rabatt och hela den var full av många olika färger. Har sparat en del frön nu. Upptäckte att de hade frösått sig själva alla redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vallmo är så fint. Får se hur det går. Ser att fröna redan grott så de fryser väl. Får väl så på nytt i vår då.
      Kram Annika

      Radera
  2. Hoppas att du lyckas med Vallmon, det är ju en sådan vacker blomma! Angående att återvinna lecakulor i strumpbyxa, så har jag inte prövat det. Men via tv...minns inte vilket trädgårdsprogram, så var det att lägga lecakulorna i en tvättpåse. En sådan där som man lägger t e x sina underkläder i. Prövade det.. la en sådan i botten på en kruka och så i med jord och växter. När jag tog upp växterna hade rötterna växt fast i påse! Slängde alltihopa! Men kanske det andra med nylonstrumpa fungera bättre.
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha ja då blev det ju inte enklare. Tyckte det lät så smart. Ja jag hoppas på vallmo nästa år. Kul att ha lite planer!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.