17 september 2018

Mitten av september




En fin septemberhelg innehållande en hel del trevligheter. 
Fina höstdagar är så härliga!
Igår blev det en utflykt till Steninge slott.
Har aldrig varit där förut.



Tog en kopp kaffe i solskenet vid väggen till den stora stenladan. Verkade som många åkte hit för brunch. Parkeringen fylldes på medan vi tittade runt bland växter och butiker i själva stenladan.



Hittade ett fint stort fat från en outletdel. Mysigt med lite mörkare så här på höstkanten.
Tycker det är trevligt att lägga upp sallad och annat på stora fat. 
Användbart och fint bara som det är också.


 Sen åkte vi vidare till Hornuddens trädgård utanför Strängnäs. Där åt vi lite lunch i ett mysigt växthus. Vi åt dagens skörd som var wokad och jag tog goda ostar från Skogsbackens ost till.
God pesto och chiliröra. Så goda grönsaker. Öppet sista dagen för säsongen och var även med i Södermanlands Aptitrunda såg jag i en folder. Äppelmusten som också var deras egen smakade gudomligt. De tar emot äpplen för mustning även om jag tror det var fullbokat just nu.
 Men såg ut att vara full ruljangs.

  
Helgen innehöll också tårta. 
Dock inte denna zucchinitårta som vi såg på Hornudden.


Min pappa fyllde 85 år och vi firade honom lite på lördagen på boendet där han bor. 
Han verkade alla fall uppskatta tårtan och att bli lite firad och att han fått kort från släkt i Linköping.
Det är inte alltid lätt att bli gammal den saken är klar.
 Inte heller att vara anhörig när demensen äter upp såväl sinnen som empati. 



 På kvällen gick jag och G en sväng på stan det var ju Kulturnatt. Började rundan med att titta på några konstutställningar på Kyrkbacken i Västerås. Sedan gick vi runt lite och kikade bl a på vackra blommor vid Mästerblomman. Barocktema hade de.  


Under svanen med ormbunksplymer döljer sig en av deras duktiga florister.



Vid ån lyste kulturnattsmånen och man hade skrivit PEACE med marschaller nedanför teatern även om det syns lite dåligt på min bild. Kulturnatten är ett trevligt arrangemang. Man hinner inte se och höra allt men en hel del i alla fall. Mycket folk på stan och kul att stöta ihop med bekanta man kanske inte sett på ett tag. Tycker det var en fin septemberhelg med skönt väder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.