22 december 2017

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR


Vill önska God Jul med ett litet snabbt pyssel. Nämligen julsalt! Recept längst ner.


När jag var på den så trevliga trädgårdsresan till Madeira i november köpte jag med mig lite rosépeppar från saluhallen i Funchal. Så råkade jag få syn på ett recept på julsalt av Monika Ahlberg.
Det blev ett litet julpyssel. Snabbt och enkelt ett pyssel helt i min smak. Några små burkar hade jag redan och några köpte jag på Tgr. 


 Julsalt var ju smart att skicka också då i en liten cellofanpåse.


För det blir ju lite juligt med vitt, rött och grönt.
Men funkar ju såklart året om och håller väl en evighet åtminstone några år


Receptet på JULSALT är följande:

250 gram flingsalt
1 rejäl matsked rosépeppar
1 matsked torkad dragon eller körvel. Jag tog dragon för jag gillar dragon och det fanns hemma
1 tsk torkad chili jag tog chiliflakes för det fanns hemma

Krossa eventuellt rosépepparen lite lätt och blanda och fyll på små burkar eller påsar. Klart!

Imorgon är det dan före dopparedan. Våra grabbar har kommit hem och det är mysigt.
Jag får vara ledig i mellandagarna och det ska bli skönt.

Önskar Dig en fin och skön jul och redan nu ett fantastiskt 2018!
(ifall det inte blir mer bloggat på 2017)
Jag är flitigare på instagram där Du kan följa mig på halmhattochmamelucker om Du vill.
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.