15 januari 2018

Vilket trädgårdsår det blev!


Nu på nya året måste jag tänka tillbaka lite på 2017. Vilket bra år det blev! Känner stor tacksamhet för alla upplevelser jag haft inte minst alla trädgårdsupplevelser. Mitt bästa trädgårdsår hittills!!
Trädgårdarna i södra England i våras och Chelsea Garden Show. Många små utflykter och kortare turer under våren och sommaren.

Trillingblomma  eller Bougainvillea må vara ett uttjatat motiv men på den här bilden syns ju de små vita blommorna med de tre högbladen runt om. Finns ju i olika färger men detta är färgen jag oftast tänker på när jag tänker på Bougainvillea.


Två bilder som jag tycker om och tog under förra året är faktiskt inte på blommor eller växter.
Utan på män! En gammal man och en liten pojke. Den gamle mannen träffade vi på i fina spanska byn Rhonda i Andalusien. Jag förstod åtminstone lite av vad han berättade även om det är evigheter sen jag läste spanska på gymnasiet. Kanske berättade han samma sak för många det vet jag inte.
Jag tyckte alla fall han var fin och frågade om jag fick ta en bild. Så han får väl symbolisera det gamla året 2017 och den lille pojken det nya 2018.



Den lille pojken var inte så road av den fantastiska borgen Alhambra i Granada men han gillade fontänerna.


Och det fanns ju en hel del vackra vattenspeglar att plaska i där om man inte var så intresserad av borgen och trädgården. En Neriumtunnel fanns där också. Kan tänka mig att den är överdådig när den blommar som mest. Jag minns att min farmor hade en vacker Nerium men också att den är giftig för det var hon noga med att påpeka.


 Fin utsikt från Alhambra. Men jag var inte väldigt imponerad av trädgården måste jag säga.
Med tanke på att det är ett av Spaniens främsta turistmål så borde det lagts lite mer krut på trädgården. Nu hade väl sommaren varit torr och gått hårt åt växtligheten förstås. Men borgen och utsikten var mäktig inte tu tal om det. Mycket fint att få se. Absolut väl värt ett besök.

Däremot blev jag imponerad av trädgården som omgav lägenheten våra vänner har som vi hade turen att få besöka och bo hos under härliga septemberdagar. Väldig variation och väldigt välskött, roligt att se.

Att de här gulingarna heter Kandelaberkassia kommer jag inte att glömma efter trädgårdsresan till Madeira som avslutade mitt trädgårdsår. En fantastiskt resa!


Och nu börjar ett nytt trädgårdsår och det börjar klia lite i de förhoppningsvis gröna fingrarna.
Börjar tänka på fröer och kanske skulle jag sätta igång lite groddar och ärtskott i burkar på  fönsterbrädan. Några små vårlökar och tulpaner är inköpta redan förstås. Det är ju Tulpanens dag idag! Julen undanplockad för den här gången och ljuset återkommer så sakta. Det är skönt!

Jag köpte en blandad bukett igår och plockade isär den så blev det lite mer av den. Flera mindre buketter och ett litet Germiniträd av Ormhasselgrenen jag har.
Har sett liknande med både tulpaner och nejlikor.Jag har gjort med rosor tidigare till ett kalas.
Så små vaser och provrör finns i gömmorna. Lite kul med en färgklick så här års!








4 kommentarer:

  1. Jo minsann du har haft det härligt och vad mysigt att kunna glädjas åt det åxå. Nu ser jag fram mot det nya året då vi kanske kan flytta in i huset vi stretar med.
    Då blir jag lycklig
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är kul med resor både före, under och efteråt att tänka tillbaka på när man ser bilderna. Fortsatt lycka till med huset! Spännande och kul!
      Kram Annika

      Radera
  2. Ja, det blev ett fint trädgårdsår för dig! Vilka givande resor! Madeira lockar mig också för den storslagna naturen och alla blommorna förstås!
    Gillar foton på Blomstertunneln - nu vet jag vad de blommorna heter. och så gillar jag dina män. Den äldre och den yngre! :)
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja Madeira var verkligen en upplevelse och jag kan tänka att det är en annan upplevelse på våren då är det annat som blommar. Dit kan man nog åka igen. Väldigt god och fräsch mat med mycket frukt och grönt också.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.