18 september 2016

Husligt värre

Här har varit rena äppelfabriken på sista tiden.


Juicat, kokat mos utan socker men med nymalen kardemumma och gjort äppelchips med kanel. 

Råsaftcentrifugen är fortfarande lite meckig och mycket att diska tycker jag. Men påminde mig själv om att det var ju för att göra något av alla äpplen som jag skaffade den en gång. Och god juice blir det. Ibland har jag blandat i citron och ingefära också. Fryst in en del. 





Idag gjorde jag ingefärashots. Hoppas det är så bra mot förkylningar som det sägs. Värt att prova. 


4 kommentarer:

  1. Hela kolonin är en enda äppelfabrik just nu så mycket det är hos alla som har träd även de nysatt har mycket frukt. Nu börjar de att mogna så det är mycket att göra. Har aldrig provat att använda råsaftscetrifug men det sägs att det är gott. Hoppas det blir mer äpplen nåt år så kanske jag hinner med jag åxå.
    Det ser i alla fall väldigt gott ut hos dig.
    Ha nu en fin början på veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott att juica Meta. Men blir onekligen en del disk. Favorit är också äppelmos med inget eller pyttelite socker och nymalen kardemumma. Fryser in och har till gröt.
      Kram Annika

      Radera
  2. Å, vad läckert! Älskar äpplen och den här tiden på året. Tacka rara för din fina hälsning. Blev jätteglad! Visst är det speciellt med vallmo. Jag kunde inte sluta fota helt enkelt när jag hittade dem!

    Stor varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sensommar och en vacker höst är underbart! Här har september varit så vacker. Och varm. Men skulle inte ogilla ett par dagar vid Cape Cods stränder :)
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.