18 augusti 2016

Den dolda trädgården

Just varit på guidad tur i den dolda trädgården på Gäddeholm strax utanför Västerås. En trevlig kväll!


Vägen dit kantas av en vacker allé.


Trädgårdsmästare Maria Löfgren guidade oss och hennes genuina intresse gick inte att ta miste på. Hon har skrivit en bok om trädgården också. 
Nischerna bakom är rester av ett orangeri. I nischernas skyddande värme odlades bl a aprikoser och persikor.


Trädgårdsmästarbostaden låg strax intill.
Sliten charm på fönsterluckorna.


Boken ligger redan på mitt sängbord för jag har lånat den på biblioteket. Men köpte mitt eget ex för jag tycker den är spännande och vill ha kvar den.



Och allén från andra hållet. Vackert!

5 kommentarer:

  1. Det finns väldigt många vackra fina parker och slott i Sverige som man borde se.
    Så roligt att de har guidade turer man kan gå. Lättare att förstå än att bara läsa sig till det.
    Ha en skön stund med boken
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Älskar alléer! Det låter som en trevlig utflykt!
    Jag frågade sonen om han hade kvar någon litteratur från basterminen, men han hade (tyvärr för din brorson) sålt allt redan!
    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok tack ändå! Kul att han fått sälja det han inte behöver. Brorsonen fick fatt på en annan kontakt också.
      Så lite hjälp fick han kanske av mig ändå :)
      Kram Annika

      Radera
  3. Vilken fantastisk allé :) om du inte vart på Gunnebo slott här i GBG rekommenderar jag det.

    Ha en kanonhelg i sensommarvärmen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja jag har sett så fina bilder från Gunnebo slott! Det står på min önskelista att åka dit vid tillfälle. Synd jag inte tänkte på det under alla år vi var på Gothia med våra fotbollsgrabbar.
      Tack för hälsningen och ha en fortsättning på veckan!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.