04 februari 2016

Potatispytt med kyckling

Rev ur ett recept ur en tidning och testade det häromkvällen.
Enkelt och gott. Potatispytt med kyckling.

Lite slarviga mobilknipsade bilder bara men ändå, ifall Du har
matidétorka så funkar ju alltid kyckling på fredag :)


Jag hade köpt en påse delikatesspotatis som jag tärnade och så hade jag strimlat kycklingfile'
som jag stekte i panna först. Annars kan man använda salladskyckling och köra i ugnen direkt.
Originalreceptet finns på svenskpotatis.se klicka på recept.
 
Där finns även annat smått och gott. Det går verkligen att variera potatis.
Tärnad gul lök, tärnad potatis och rapsolja i ugnen ca 40 min på 200 grader. Hade i de stekta kycklingbitarna mot slutet. Min potatispytt blev upphottad med smulad fetaost som fick smälta lite i ugnen de sista fem minuterna. Lite klippt persilja och lite senapsfrön på så var maten klar att servera.
Fick med beröm godkänt av yngste sonen och blev även ett par matlådor eftersom vi bara var två som åt av den på kvällen. Påsarna med de roliga potatissorterna gillar jag även annars. Goda att variera med i ugn eller bara koka. Fina i potatissallad på sommaren. Roliga i färgen t ex sorten Apache.
Lite mer indianer och cowboys i vardagen som när man var liten. Jag gillade alltid de fläckiga indianhästarna mest :)

I helgen ska jag testa en annan potatisrätt som jag såg nyligen. Återkommer om det blir bra.

Trevlig fredag önskar jag!
 


1 kommentar:

  1. Tack för tipset mattorka det har jag här med ibland man kör in i ett spår och sen är det knepigt att ta sig ur ibland.
    Låter ju gott faktiskt.Har sett potatisen men inte köpt den har inte blivit av men nu ska jag nog testa
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.