07 februari 2016

Grova frallor

I morse blev det god söndagsfrukost med nybakade grova frallor.


Ett riktigt bra recept. Hittade det i förra numret av Hus och hem och det kommer från boken Baka med Linus. Han vann tävlingen Hela Sverige bakar. Jag har inte sett programmet men vinsten var tydligen att få ge ut en egen kokbok. Så grattis till Linus Larsson, läste att han egentligen är plattsättare.

Bara att kliva upp och sätta på ugnen och ta fram de kalljästa frallorna som stått i kylen över natten så var de klara medan kaffet bryggdes och påläggen kom fram. Lite förarbete kvällen innan. Men lätt och snabbt det med.




Kalljästa grova frallor, 8 st  Ugn 250 grader 10 min


25 gram jäst ( dela ett paket på diagonalen)
2,5 dl kallt vatten
1 msk olivolja
1 msk flytande honung
1dl fiberhavregryn
1 dl vetekli
5 dl manitoba cream ( Finax)
1 tsk salt
kärnor, frön eller gryn till topping

Rör ut jästen i  vattnet i en bunke. Rör ner övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg.
Dela degen i 8 delar. Forma de till frallor och lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Pensla de med lite vatten och strö på lite topping t ex; solroskärnor, sesamfrön, havregryn.
Täck med plastfolie och en bakhandduk och låt de jäsa i kylskåpet över natten.
På morgonen sätter du på ugnen 250 grader och gräddar de mitt i ugnen ca 10 min.
Låt svalna lite på galler.

Jag hade inget vetekli hemma så tog istället 0,75 dl grahamsmjöl och 0,25 dl krossade linfrön.
Jag fick ut tio frallor. La de på en mindre plåt eftersom jag har lite trångt i kylen. De jäste ut lite men var bara att bryta isär när de gräddat klart. Lite lyxigt känns det att bjuda på nygräddat bröd och speciellt när det inte kräver så stor insats och dessutom blev så gott. Kommer göra de fler gånger.
Blev några kvar att frysa in, vi var ju bara tre som frukosterade.

Bra att jag laddade med god frukost för sen tillbringade jag en god stund med att attackera parkettgovet på vår veranda med en spishällskrapa. En uppgift som jag förträngt ett tag.  Ett digert arbete 2 x 3 m drygt som skulle skrapas utan att förstöra parketten.. Mattan som legat där under bordet hade typ bränt fast och det var inte så lätt att få bort det som var som klisterfläckar. Inte bara positivt med golvvärme.... i kombination sol och en sisalmatta från Ikea med någon form av med tiden klistrig undersida. Tror inte just den typen säljs längre.
Förstår att fler haft problem när jag googlade på lämpligt sätt att få bort det klistriga. Ett förslag var bilavfettning. Men det kändes sådär. Glad att vi slapp slipa om golvet i alla fall. Det har inte så många år på nacken. Nu är mattan ersatt av en ny i ull. Den lär inte lämna klisterspår.


1 kommentar:

  1. Det är verkligen mojjigt att göra så en risig söndagsmorgon.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.