26 oktober 2015

Rosig paj och boktips

Bakade en lite kul äppelpaj i helgen. Äppelremsor som snurrades till rosor.


Fick idén från en bild ur tidningen Lantliv och receptet kommer från systrarna Eiserman. Men det finns fler recept på temat om man söker på rosig äppelpaj. Jag höll mig inte helt till receptet i Lantliv utan bytte t. ex ut mandelmassa mot havregrynskrisp efter eget huvud. Men jag gillade idén med rosorna även om min paj inte blev så fin som på bilden i tidningen. Men nästa gång så kanske jag får till finare rosor.

 
Så gjorde jag Grekisk pytt-i-panna recept finns i tidigare inlägg och det går att söka på i bloggens sökfunktion. Till pytten är det en vitlökssås. En god kombination. En mindre god kombination är äppelpaj och vitlökssås. Det fick yngste sonen erfara när han och flickvännen skulle ta sig en bit paj och trodde den vita såsen var något med vanilj till pajen. Nåja det fanns ju mer paj kvar och vaniljkrämen var ju så att säga inbakad. Men lite glass var gott till.

Så var jag ju på Bokens Dag förra veckan. Så trevligt! Upplägget var två block och i varje block presenteras 3 personer sina eller andras böcker. Först ut var Lena Kjersén-Edman som gav en snabbguide till kvinnliga författare genom tiderna. Tyckte det kändes bra att hon nämnde boken Maken av Gun-Britt Sundström som är en av mina favoriter. Kände att jag nog måste läsa om den.
Den är gammal och det är längesen jag läste den. Men den håller nog måttet än.

Jonas Hassen Khemiri var sympatisk att lyssna på. Hans nya bok heter Allt jag inte minns.
Tror jag måste läsa den också.  Linda Skugge pratade om sina böcker och om hur det var att göra högskoleprovet och få alla fel på sina egna texter. Jag har nog inte läst någon bok av Skugge men väl en del krönikor.

Sara Beischers bok Jag ska egentligen inte jobba här, den har jag däremot läst för några år sen.
Den rekommenderar jag. En uppmärksammad bok om dagens åldringsvård som det står i presentationen. Klart läsvärd och en väldigt bra presentation den här kvällen.

Sist ut var Jonas Karlsson som pratade om sin nya bok Jag är en tjuv. Den vill jag också läsa.
Han läste också en av sina tidigare noveller. Skrattade gott åt slutklämmen omtjejen som insåg att hon gift sig med en sportkommentator... Ska nog lyssna på några fler av honom. Han är bra även som skådespelare tycker jag. i öronen just nu har jag annars en lyssnarbok av Henning Mankell. Den heter Svenska gummistövlar. Jag gillade föregångaren Italienska skor. Lite lågmäld historia, alls ingen deckare men den fängslar mig ändå. Anders Ekborg läser också suveränt bra vilket gör sitt till.

Det gläder mig att man nu börjar kalla höstlovet för läslov. Böcker passar väl så bra ihop med hösten.
Ljudbok och äppelkaksbakning går också bra ihop.

Jag hoppas på någon dag ledigt och just ägna mig åt lite läsning. Har några sidor kvar i den här lilla boken som jag just lånat på biblioteket. Lyckan i det lilla av allas vår Ernst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.