24 oktober 2015

God kycklingrätt

Här kommer receptet på kycklingrätten vi åt igår. Lättlagad och god.


Vi blev bjudna på rätten i somras när vi hälsade på våra goda vänner Cecilia och Carsten i Skälderviken i somras. Jag kommer göra den många gånger. Supergod och den går under namnet: 

Världens godaste kyckling                            ca 4 portioner ugn 225 grader


1 pkt bacon 
4 st kycklingfiléer
salt och vitpeppar
1-2 vitlöksklyftor
Valfri mängd champinjoner
2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré
1 dl riven Parmesan

Jag dubblade det mesta ökade på till två paket bacon och fler kycklingfiléer för jag tycker det är så himla bra när det blir lite matlådor. Det uppskattas hemma hos oss.
Dessutom så stekte jag baconet i ugn. Det är ju smidigt. På sommaren kör vi bacon på grillen.
Gillar bacon men inte att sanera köket efter stekandet. Kör man de i ugn slipper man det.
På bakplåtspappersklädd plåt i 10-15 min på 200-225 grader beroende på hur knaperstekta man vill ha de. Inget os och bara en plåt att diska.

Så stek baconet på valfritt sätt klipp i bitar och låt fettet rinna av på hushållspapper.
Dela varje kycklingfilé i 6 bitar. Bryn bitarna i smör. Pressa ner vitlöken. Blanda och lägg över i ugnsfast form. Diska inte stekpannan. Dela champinjonerna i skivor eller klyftor och stek den i pannan. Häll på creme fraiche, grädde och tomatpuré. Småputtra i 2 min.

Dra pannan åt sidan och rör ner parmesanosten och salta och peppra. Häll sen såsen över kycklingen
och toppa med baconet. Gratinera i 225 grader i ca 15 min (tills kycklingen är helt klar)

Om man inte vill röra ner osten i såsen kan man ju bara strö den över ihop med baconet.
Det gjorde jag men det berodde väl mer på att jag inte läste receptet ordentligt. Gott blev det i vilket fall och strykande åtgång och en laddning matlådor. Servera med t ex jasminris och en god sallad.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.