13 oktober 2015

Helg i Linköping




Fortfarande alldeles uppfylld av den trevliga helgen i Linköping som jag fått tillbringa med två toppentjejer. Linköping är dessutom en väldigt trevlig stad tycker jag. Sverige är fantastiskt. Inte minst på hösten.


Vi tre träffades i USA för mer än 30 år sen. Hur kul är det inte att ha kvar kontakten med så fina vänner. Guld värt.


Har sett fram emot den här helgen så länge. Vi bestämde den för längesen för vi skulle fira den yngsta av oss som var sist att fylla jämt. Blev en underbar helg med massor av prat och härligt höstväder. Avslappat fast vi hann ändå med mycket. Så bodde vi alldeles nära Linköpings Trädgårdsförening. Väldigt fint där! I träden hängde kristallkronor i plastbubblor. Skulle vilja sett hur fint det lyser på kvällen. Några utövade Qi-gong i parken. Solen sken och färgerna lyste ikapp.


Tropikhuset där det även fanns restaurang intill.



Kanske var det tur att den nyöppnade trädgårdsbutiken hade stängt när vi var där.
Med tanke på tågresan hem.... Såg ut att ha mycket fint därinne.


Vi tittade på jättegrytorna i Kittelberget. Aldrig sett något liknaden.
Så gick vi en promenad till Gamla Linköping. Där är också så fint! Cloettabutiken var stängd (tur det med kanske) men lärde oss av en skylt i fönstret att årsproduktion av skumtomtar Juleskum fyller hela Globen eller räcker ett kvarts varv runt jorden om man lägger de på rad. Viktigt vetande :) Fascinerande alla fall.



In horto salus..... Det skriver man ju under på efter att ha googlat på betydelsen :)

I trädgården finns hälsan - är väl på ett ungefär vad det betyder.




Östgötaträdet av motorsågskonstnären Stefan Karlsson. Han har sågat fram 20 symboler för Östergötland ur en stor almstock. 


Vi gick lite på stan också. Fina Dahlior på torget och mina fina vänner Camilla och Cecilia.





För Cecilia och mig var det lite extra nostalgi att vara i Linköping. Cecilia har pluggat här och vi hittade på byggnaden där hon var ledare för sina första jympapass. Mina föräldrar kommer från Linköping så jag har varit där en hel del under min uppväxt. Min bror är döpt i S:t Lars kyrka nedan. 
Strax intill drev min faster ett hotell för längesen. 


Ja en riktigt mysig helg blev det. En energikick att leva länge på så här på hösten. 

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar helg du har haft i Linköping och jag förstår att den kommer stanna kvar länge, länge. Vänskap är så värdefullt och de där vännerna som har varit med länge betyder extra mycket ju äldre man blir på något vis. De som man delade ungdomen med. Jag och några vänner som träffades på språkresa som tonåringar håller också fortfarande kontakten och det är en sådan skatt.

    Sköt om dig kära du och ha en riktigt fin onsdag.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lotta det blev en så fin helg. Vänner är så viktigt och värdefullt.
      Så kul när vänskapen bara fortsätter fast man inte ses jätteofta.
      Man har varandra ändå.
      Kram Annika

      Radera
  2. Jättefina bilder Annika.

    Kram Åse

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig helg! Jag bodde i Linköping när jag pluggade för snart 30 år sedan, så den staden ligger mig alldeles särskilt varmt om hjärtat! Och i Sankt Lars kyrkan har jag medverkat vid en konsert när jag gick en kantorskurs på åttiotalet. Vi har bara tio mil till Linköping, men det blir allt för sällan som vi åker dit!

    Kram // AH

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.