07 maj 2015

Chokladbolltårta

I måndags hade vi dubbla anledningar att fira lite med släkten.
Vår yngste son fyllde 18 år och passade dessutom på att ta KÖRKORT samma dag.
Så roligt! Är så glad för hans skull.
Han tyckte det var en av de bästa dagarna i livet.
 
Kvällen innan hade jag bakat en Chokladbolltårta som överraskning.
Han gillar nämligen chokladbollar.

 
Hans storebror och jag tittade i köksfönstret när han åkte iväg själv första gången
för att hämta flickvännen. Den där känslan är obetalbar sa brorsan.
Och alla som tagit körkort minns väl den känslan när man åkte iväg själv första gången.
Det är speciellt!
 
Jag hade också känt mig lite pirrig tills jag först fick sms vid lunch om att teorin 63/65 check
och sen på eftermiddagen det där underbara samtalet att körningen också gått vägen. Puh!
Lycka!
 
Receptet hade jag hittat här: Jennys matblogg Där vågar jag inte titta in för ofta för där finns så mycket gott så man skulle kunna tro att den där Jenny skulle väga en 200-300 kg men det gör hon förstås absolut  inte alls. Men hon tipsar om en massa gott!!  
 
Chokladbolltårta
 
300 gram smör
11-12 dl havregryn
1 dl kallt kaffe
3 msk vaniljsocker
4 dl strösocker
3-4 msk kakao
6 msk Oboy
Garnering: kokos eller pärlsocker
 
Så gör man precis som till vanliga chokladbollar.
Jag körde faktiskt hela rasket i matberedaren och började med att
blanda socker och smör.
 
Sen tog jag en lagom stor skål som jag la plastfolie i botten på.
Så tryckte jag ut smeten i skålen och vände upp och ner på ett fat
och garnerade med pärlsocker. Sen fick den stå kallt till nästa dag.
Ett par timmar i kyl behöver den nog alla fall.
 
Den blir såklart mäktig! Inget man tar "sockerkaksskivor" av direkt.
Men i tunna skivor är den väldigt god.
Perfekt till barnkalas eller 18 års kalas ;)
 
Nästa gång gör jag nog en halv sats och använder en mindre skål
 och serverar den på ett lite kakfat på fot.  
 
Ja vi åt inte bara tårta. Utan först grillade vi och jag hade gjort en sallad.
Hade bara små tomater, gurka och machésallad som bas.
Sen kokade jag Kvarngryn enligt anvisningar på paketet.
När de var klara blandade jag i olivolja med citron och lite persilladekrydda.
Blandade i kvarngrynen i salladen och lite feta ost.
Kvarngrynen gör att det blir lite matigare.
 
Hade även bakat lite knäckebröd av fröknäckemix.
De blev riktigt goda. Brukar göra andra knäckebröd av majsmjöl
och fröer men det fick bli en genväg med mix denna gång.
 
  
Ja tänk vad tiden går nu har båda sönerna plötsligt körkort.  
Och jag har väl sagt Kör försiktigt ett par gånger.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.