01 mars 2015

B som i bakvänt

B som i bakvänt eller B som i blommor eller kanske B som i bilar. Vi har haft sportlovsledigt hela familjen och åkt skidor i Italien med goda vänner. Jättehärligt! Men jag börjar resan bakifrån.
Med lite blomster. Allra sötaste julrosorna som blommade så fint vid Genèvesjön.





Bakvänt bi också. Det första jag ser i år.


Lite vintrigare med skimmia och julrosor och röda bär på fina gatan.


För det blev just lite bakvänt med hemresan. Vi skulle flyga från Genève och byta flyg i Köpenhamn men den danska SAS kabinpersonalen strejkade så flyget var inställt. Vi fick en extra kväll i Geneve på fint hotell med middag. Tack SAS! Ingen större fara på taket mer än för sonen som skulle jobbat på lördagskvällen. Halva sällskapet fick åka hem morgonen efter och vi fick åka hem framåt kvällen. Utrustade med varsitt busspass från hotellet hann vi  därför med en sväng  i Genève på lördagen och så kom vi hem ett dygn senare än tänkt. Men det kunde ju varit värre. nu kändes det mer som en extra semesterdag.

Jag kollade blomlådorna och resten av familjen bilarna....




Den här var tydligen något alldeles extra. Sönerna var i extas. Jag längtar efter penséer och tyckte också den här lilla bilen på undre bilden var charmig. Är ju lite förtjust i den där färgen också duckegg /retrogrön.


Vi satsade våra sista schweizerfranc på kaffe och en baguette på en uteservering.
Där blommade rosor och palmer och citrusträd i krukor omgav oss. Kändes bra att alla fall få hälsa på våren på trevliga breddgrader rent klimatmässigt.

Särskilt som det nyss blötsnöade här hemma...





B som i blomsterklockan också eller horloge fleurie som jag gissar att den heter på franska med ledtråd av skyltarna även om jag inte kan franska.



Bara ett litet b som i besvikelse. Fontänen i  Genèvesjön var inte igång. Den är väl kännetecknet för staden. Så kanske måste hit igen? När det blommar lite mer i  engelska trädgården till exempel.
Tror det finns mycket mer att se än vi hann med denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.