01 juni 2024

Bra start på juni

 Juni startades upp på bästa sätt med ett morgondopp i 22 gradig sjö. Ja en liten simtur till och med före frukost. Bilden är från kvällsdoppet på majs sista dag. Lika ljuvligt det med efter en eftermiddag med trädgårdsarbete.


Jag hade roat mig med att klippa de två Bollpilarna i stugan och ta reda på klippet genom att köra det genom min nya kompostkvarn som hittills verkar toppen. Enkel att hantera och gör jobbet. Min tanke är att ris, sly, klipp ska köras genom denna och sen kan jag använda resterna till att jämna ut marken som är så ojämn där vi tagit ner träd. Ett projekt över tid givetvis men ändå. Bra att få användning av det man redan har i ett kretslopp. Förutom att den för oväsen var det väldigt tillfredställande sysselsättning. Kommer bli roligare att städa upp nedfallna grenar, klippa sly osv. 


En överfull skottkärra och ett fång grövre kvistar maldes ner till ett lass att fylla ut ojämnheter med.
Som att mata ett kakmonster så kommer kalla kompostkvarnen Cookie. Köpte den på Biltema efter att ha studerat diverse tester mm i vanlig ordning. Den har en vals inte knivar. Hoppas den fortsätter fungera lika bra som på premiären. Kom ett litet förlösande regn men då kunde jag stå under tak vid vedbod och jobba.




Ja det blev ett uppehåll här på bloggen. Maj svischade iväg. Det blev ju sommar i en hast efter en iskall vår och mycket att göra utomhus både hemma och i stugan. Göran har ju varit lite justerad efter ett höftbyte men rehab går bra och känns hoppfullt. 

Vi gjorde en liten tur till Ludvika på fm idag. Var bland annat förbi Lilla Wextverk en handelsträdgård av den trevligare sorten inrymd i en fd Kraftcentral. Det har blivit så fint där och små detaljer som gör skillnad tycker jag. Känns personligt och välkomnande att göra ett besök. 



Plantskolan omges av ett vackert kastanjestaket. Det finns glass att köpa och den trevliga tjejen bjöd på kaffe. 



Blev påmind om ett litet pyssel med skedar som jag också hade på lut men som inte blivit av än.





Några små plantor fick följa med hem en gurkplanta, plättar i luften och en rosmarin och en liten lättskött undulat till växthuset. Hade tänkt fortsätta röja lite på tomten men det var tryckande varmt så vi unnade oss en stund på bryggan med bad och jag löste sommarens första korsord. Fick hjälp med vår brygga igår. Den fick sig en kyss av isen i år trots en gedigen konstruktion. Det är otroliga krafter. Men får väl vara glad att den klarat sig i 14 år och nu är återställd. Stenmuren mot sjön har också fått känna på isen i år. Några stora stenar har rasat så det får bli ett sommarprojekt. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.