11 november 2022

Novent

 Novent eller en amaryllis som fick lite väl mycket fart och blommar redan nu. Jaja gör inget. Den är inte julröd. Efter avslutad (förhoppningsvis ) musjakt , bra teamwork i stugan satte jag amaryllisstjälken i en mindre vas i den stora vasen med torkade ormbunkar. Knipsade av några torra Skogsastrar också. De ser ut som små stjärnor en del av de som inte blivit för luddiga. Ja allt som kan liva upp november tycker jag är av godo. Så novent ja varför inte. Advent är mysigt så att mysa till november kan inte vara fel. Nu är det ju så varmt så känns inte som november visserligen.






Några torra havreax åkte också ner i vasen. Så blev det en lagom höstig bukett.



Den fina höstbuketten fick hänga med till stugan jag fick den tidigare i veckan av mina kära kollegor sen tiden inom hotell och konferens på slutet av 80-talet. Så gulligt av de att fira mig i efterskott med lunch och blommor. Hade bara tänkt det v ar en vanlig lunchträff. Några av oss jobbade nog ihop i 14 år då lär man känna varandra. Vi försöker ses någon gång om året men nu var det nog tre år sen sist. Värdefullt att ha så fina kompisar! 
 


Ett bra sätt att liva upp november att träffa kompisar och göra lite trevliga saker. Det har vi verkligen gjort den senaste tiden. Firat min brorson som fyllt 25 år och varit bortbjudna på middag och haft lite andra kompisträffar.  

Jag var på bio en söndagseftermiddag visserligen själv men det gör mig inget även om det såklart är mycket roligare att gå med någon. G skulle på hockey så jag cyklade ner på Folkets bio Elektra som är min favoritbiograf. Mindre folk och mindre prassel och bredare filmutbud saker som jag uppskattar om jag ska se en film. Låter surt att säga så men jag erkänner lätt att jag stör mig på folk som ibland beter sig som de sitter hemma i sitt eget vardagsrum. Vill inte höra på andras prat och prassel. Jag såg Hilma filmen om konstnären Hilma af Klint. Tyckte den var jättebra men också lite sorglig och jag gissar att Tora Hallström kommer att synas mer framöver.  Den äldre Hilma spelas av hennes mamma Lena Olin. Men handlar också om en hemsk tid som speglas ur ett kvinnoperspektiv. Svårt att få ett erkännande som kvinna. Hilma af klint föddes 1862 och dog 1944. Idag hyllad världen över för sitt abstrakta måleri. Hon menade att hon fick vissa uppdrag från andevärlden och ingick i olika sällskap som hade seanser osv.  

Fick till en liten fikaträff med min vän Lena när vi var en kort sväng till Stockholm i ett annat ärende. Nytta med nöje! 


Satte upp en ljusslinga i växthuset. Så mörkt nu.  Är bara en liten slinga men speglar sig i glaset så ser mer ut. Så varmt ute så det känns konstigt i november.  Yngsta sonen har dubbelt så varmt. Han reser runt i Sydamerika under ett halvår. Han har tjänstledigt och det är kul att ta del av allt han får se och göra. Hoppas allt går bra för honom. Lite oroligt är det såklart. Så bra att hålla sig sysselsatt så man inte funderar för mycket. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.