29 maj 2022

Öppen trädgård

 Förra veckan var vi iväg på två trädgårdsvisningar genom Sällskapet  trädgårdsamatörerna som jag är med i. Egentligen var jag ganska mör i benen efter väldigt många steg på jobbet. Vi har haft mycket konferenser och jag har bakat rabarberpaj i parti och minut. Så somrigt väder att gästerna har kunnat sitta ute på lunch och fika eller grupparbeten. Lite utmaning blev det dock ena dagen då vi var utan ström 8-12. Bra med gasspis då.... när man ska fixa mat, kaffe och baka till flera konferensgrupper men det gick bra med lite extra planering. En del saker ger ju mer energi än det tar t ex nöjda gäster och att att titta på en fin trädgård. 



Bakade surdegsbaguetter med frön på till en lunch. (Inte den strömlösa förmiddagen .)


På måndagskvällen var det en trädgård på Hamre i Västerås som visades. De hade ett 60-tal !! magnolior varav 56 olika sorter. Man blir imponerad av all kunskap som ryms i ett sådant växtsamlande. Några var stora som träd då magnoliaintresset var från 1973 och trädgården från 1969. 






Vackra pioner fanns också. Bl a en jättestor gammal trädpion och en söt svavelpion.



Den andra trädgården låg i Haraker en bit utanför Västerås. Göran tänkte först inte följa med men ändrade sig och det var kul för på hemvägen åkte vi vägen om Munga ett område där hans familj hade stuga när han växte upp. Körde förbi deras stuga och stötte på en gammal barndoms/sommarkompis till honom som numera bor i Sundsvall men har sin stuga kvar.


Trädgården vi besökte hade ett mindre och ett gigantiskt växthus på 250 kvadrat innehållande en stor gammal vinranka, ett tulpanträd, Mullbärsträd mm. En hel del ovanliga sippor också se bilden ovan. 
Ägarna till trädgården anordnade ibland växthusrock med olika musikgrupper i det stora växthuset och har Skultuna trädgårdsbod. De sålde även en del växter och fina pelargoner i det mindre växthuset.

Men sen var det dags att åka hem och sova lite som den lilla figuren i bladet. 



2 kommentarer:

  1. Roligt att Öppna trädgårdar är igång igen efter pandemin. Här i S-holm är det inte många som öppnar upp sina trädgårdar. Jag väntar till jag kommer till mitt "sommar Skåne" där brukar man ha vår, mitt i sommaren och sensommaren.

    SvaraRadera
  2. Ja kul att få besöka. Detta var anordnat via Trädgårdsamatörerna.
    Bästa hälsningar Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.