04 oktober 2020

Heidelberg

 Det blev ett stopp i Heidelberg när vi lämnat av sonens lilla flyttlass i Frankfurt. Han åkte med oss ett par dagar eftersom han hade lite ledigt innan det nya arbetet skulle börja. Så vi gjorde en avstickare till Heidelberg innan vi styrde mot Moseldalen. 



Vi åkte upp på berget och gick runt vid slottsruinen och beundrade utsikten. 
Heidelberg är en av få tyska städer som klarade sig undan andra världskrigets bombningar 
och har därför många fina byggnader kvar i 
sin "Altstadt" dvs de gamla stadsdelarna. 

Den vackra gamla bron över floden Neckar sedd från ovan.


Vår drottning Silvia är född i Heidelberg. Min pappa pratade mycket om Heidelberg så kändes kul att göra stoppet just på den dagen som var hans födelsedag. Många studenter i staden. Tysklands äldsta universitet grundades här på slutet 1300-talet. Gissar att det är massor av turister också när det är en normal sommar.









Fantastiska pelargoner!! Så vackert med mängden av dessa hängande kaskadpelargoner i olika nyanser.










Göran och Henrik på den gamla bron (Karl Theodor bron) och en pråm
på floden Neckar som omger staden.



2 kommentarer:

  1. Åh, vilka fantastiska bilder! Ja, kaskadpelargoniorna är helt magnifika på bilderna! Blir minst sagt ressugen, när jag ser dina bilder och Tyskland är väl tyvärr ett land som vi mest bara rest igenom på vidare färd söderut. Men några platser/städer har vi besökt, dock inte vår drottnings födelseort. Ser mycket vackert ut.
    Fina dagar ni fick!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är jätteglad för resan. Gav mig en massa ny energi. Det blev så lyckat. Det finns mycket att se i Tyskland. Men även små saker som att bara sitta ute vid ett torg och se på folk. Jag har faktiskt saknat det jättemycket. Sånt man tog för självklart förut.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.