10 september 2020

Gurkor ut Mårbacka in

 


I helgen blev mycket gjort. Jag började höströja lite ute och i växthuset. Putsade fönster i stugan och även glasen i växthuset. Där jag kom åt vill säga. G målade på stugan och det projektet är snart klart så kändes extra bra med rena fönster. Tidigare har vi röjt en massa sly och gräs och kört bort det. Några tallar blev också mer uppstammade. Vilken skillnad det blev. Har inte ens tänkt tanken att vi kunde göra så.



Tog bort alla gurkplantor nu. Det börjar bli för kallt. Får känna mig nöjd med skörden som blivit. De som kallas druvgurkor blev nog årets favorit. Små med lite knottrigt skal. Väldigt krispiga och goda. 

Växthusglasen var mer smutsiga på insidan än utsidan till skillnad från stugfönstren. Men blev så fint när det var putsat. Som nytt igen,. Bortre kortväggen har ju varit täckt av gurkor från golv till tak. Lite skönt att ta ner de faktiskt. De ränner iväg otroligt. Nu syns småstugorna igen. Pelargonerna hade kunnat vara ute ett tag till. Men blev lite tomt efter gurkorna. Kaskadpelargonerna är kvar ute. De brukar kunna vara fina länge än om det inte blir för mycket regn.

Klippte även ner vinrankan och skördade de fyra klasarna :) Tomaterna får vara kvar ett tag till. Physalisen har ränt iväg upp i taket den med. Får försöka övervintra den lite nedklippt. Ja det är ett pyssel. Men jag tycker det är jätteroligt och har lärt mig mycket denna första säsong med växthuset. Eller lekstugan som G säger. Och så känns det. Så mysigt att vara där och greja och se resultatet.



Blandat smågodis. Några olika pyttegurkor, pyttezucchini och små tomater fick följa med hem. Sorten Tiny Tim kommer jag inte ha nästa år. De minsta blev som ärtor. Så det var verkligen betoning på tiny. Vindruvsklasarna var små men goda. Trodde de skulle bli blå som på etiketten men kändes mogna nu. Får se om vinrankan vill övervintra i garaget. Har den än så länge i en gigantisk kruka. Men det blir i höströj-etapp-två. Sen får växthuset gå i lite vila så man blir sugen på att lusläsa frökataloger i vinter. Kommer läsa de än mer noga nu tror jag.






2 kommentarer:

  1. Så mycket ni har hunnit med och visst känns det skönt inför den stundande hösten och vintern! Roligt med egen skörd och vilka vackra pelargonior du har! Förstår att du älskar att var i växthuset - eller "lekstugan!" :) Ser så mysigt ut och jag vet ju sedan tidigare att ert sommarhus ligger så fint där vid sjön! Tänk vilken extra glädje allt detta har gett er den här annorlunda våren och sommaren.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har också haft mycket mer tid i sommar. Men skönt att få vissa saker gjorda innan vintern. Ja vi har verkligen känt oss extra tacksamma över att ha stugan just i år.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.