20 mars 2018

Trädgårdspoesi


Jag var på ett så trevligt föredrag förra veckan. Egentligen var det ett seniorarrangemang men jag frågade om det var ok att jag satt med och lyssnade och det var det. Glad att jag gick dit även förutom en fin promenad i solen dit och hem så var det kul att lyssna på Göran Greider när han pratade om trädgård. Han läste en och annan dikt också. Jag köpte hans bok I trädgården hörs andra ekon och jag gillar den även om jag inte hunnit läsa hela än. Den är fin och blev utnämnd till årets trädgårdbok 2017.



I vår egen trädgård hände det stora grejer igår. Tre stora cypresser runt flaggstången togs bort. De hade nästan nått i höjd med flaggstången och så var det ju inte tänkt. Dessutom kapades en hög häck ner till manshöjd. Den har också ränt iväg i höjd, så hoppsan så ljust det blev igen. Ska ersätta cypresserna när det går bättre att gräva i jorden. En blomsterkornell står ju på min önskelista men vill ha något vintergrönt också. Fint med lite höjd vintertid men denna gång ska vi hålla efter bättre.

 Helgen har varit fantastisk med solsken, skidåkning och en film. Vi såg Tårtgeneralen i fredags.
Rolig, sorglig och varm film. Kanske roligast för oss Västmanlänningar. Kul med återblickarna i tiden man minns en del från sin egen uppväxt. IKEA i Köping till exempel. Enda varuhuset i världen som lagts ner enligt filmen/ eller flyttade det bara till Västerås. Beror väl på hur man ser det.




En sak är alla fall säker. Snart är det vår och vårdagjämning idag!

Skylten nedan ingav hopp och hängde på dörren hos lilla Butiken i Löth
dit vi hann i lördags efter skidåkningen.
Ligger mellan Västerås och Enköping och det är kul att kika in där.
Öppet på lördagar eller webshop.

Passade på att ta lite påskris på hemvägen där jag såg att de fällt björkar.
Det går fort till påsk nu. Min favorithelg faktiskt.





2 kommentarer:

  1. Verkar vara en trevlig trädgårdsbok! Gillar också dikt och poesi. Ja nu har vårdagjämningen inträffat och snart är det påsk! Visst är det underbart med påsk - för mig lite av vårens ankomst!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar påsk! Enklare än jul och fräschare mat och framförallt våren är på ingång.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.