21 augusti 2014

Från gröna parker till gredelint café i Enköping

Lite mer bilder från de fina parkerna i Enköping.  

 Det är så läckert med de stora mängderna av växter.
Till exempel ett hav av skuggröna och så några gredelina krolliljor.





 Underbara clematisen Summer Snow ifall någon fortfarande är minsta tveksam
varför man ska ha den i sin trädgård. Blommar länge juni, juli, augusti, september minst.
Min egen är ju tyvärr just nu ett nerklippt minne blott p g a husmålningen. 




 Överblommade men fortfarande så läckra Allium.

Stora rostiga konstverk. En del brukar fråga om jag inte ska börja spela golf.
Ärligt talat en svetskurs ligger långt före på saker-jag-vill-göra-när-jag-får-tid-över-listan.
En fåtölj i betong som min fina vän Cecilia provsitter. 
Att göra en sådan fåtölj skulle också kunna finnas på listan....
Den skulle gärna kunna stå under vårt största äppelträd....




Ja ni fattar att det kändes som att befinna sig mitt i Tusen och en natt en sådan här härlig dag.
Det gjorde jag ju också, se det fotografiska tricket :)
Bilder från Idéträdgårdarna som trädgårdsmästarelever gjort på temat sagor i år.




Lite mer Astrid Lindgren över nästa bild.






En skön grön dag i parkerna och en liten tur på stan avslutades på mysiga Café tant Gredelin.
Här kan du klicka på länken och läsa mer om mysiga Café tant Gredelin
och här är en länk till trädgårdsdagen Så som i Enköping som anordnas för 10:e året den första lördagen i september. Det blir den 6:e september i år alltså. En liten filmsnutt kan man också se här:
Trädgårdsdagen i Enköping



Jag som gillar rosarött porslin...... och afternoon tea lät ju också så trevligt.
Men glass och kaffe var inte heller dumt en varm dag som denna.



Sliten charm på gården.
Man har sin egen kakbok också 
recept och lite om eftermiddagarna på tant Gredelin. 


Ja en sak är säker jag vill hit igen till både de sköna gröna parkerna och hos charmiga
Tant Gredelin vill jag också hälsa på igen.
Båda platsar lätt under etiketten guldgruvor.

5 kommentarer:

  1. Men vilka fina bilder!
    Nu förstår jag ännu mindre varför jag inte pallrade mig iväg till Sveriges närmaste stad för en dagsutflykt !
    Kanske är det inte försent änn?
    OM jag kommer iväg skall jag absolut besöka Tant Gredelin som jag inte känner sedan tidigare ;=)
    Tusen tack för tipset!

    Iren

    SvaraRadera
  2. Tack Iren! Jag tror absolut inte det är försent. Första lördagen i september anordnas trädgårdsdagen
    Så som i Enköping (fyndigt) för tionde året se länken om det funkar. http://www.enkoping.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=240120
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Länken ovan funkade inte så klistrar in den i inlägget istället ;)
    Annika

    SvaraRadera
  4. Tack för all inspiration från Enköping! Och tips på bra fik att att göra utflykten komplett med. Ska kika vidare om Trädgårdsdagen via din länk, låter intressant.
    Ja, svetskurs har jag också funderat på, och även att gjuta möbler i betong. Ska se om jag får till en pall under hösten.
    /Eva

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.