16 juni 2014

Fredagen den trettonde blev en lyckodag

Datumet till trots blev det en väldigt trevlig dag i fredags. En sådan dag som man lever länge på.

Fick en heldag i Stockholm tillsammans min f d arbetskamrat sen tiden inom hotell och konferens.
Alltid sååå inspirerande att träffa Viveka. Energisk som få, alltid full fart och en massa idéer.
Jag tror faktiskt inte jag känner någon som är mer aktiv.
Efter en syrefattig vecka fylld av siffror kändes det så välkommet med denna sedan länge inplanerade dag.
Njöt extra mycket.


Tänkaren av Auguste Rodin vid Waldemarsudde
Vi började med en tur till trädgården vid Waldemarsudde, fortsatte till Rosendals trädgård och
åt god vegetarisk lunch och njöt i största allmänhet.




  Skulle inte säga nej till det betongbordet. Fönstret var också kul.




 Läcker tistel och de sötaste enkla rosor som alltid får mig att önska 
att jag var en hejare på akvarellmålning. Då skulle jag måla rosor...
Nu är jag ingen hejare på det. Jag har försökt, så fotar istället...


Så prickade vi av Sinnenas trädgård som jag läst om men aldrig besökt. 
Blev lämpligt nog påmind av vännen Eivor kvällen innan.
Sinnenas trädgård ligger vid Vasaparken nära Bonnierhuset.



Trädgården vid Sabbatsberg är tänkt som en oas för alla sinnen och ska vara tillgänglig för äldre med
till exempel demenshandikapp framkomlig med  rullatorer, rullstolar med upphöjda rabatter att sitta eller även ligga intill på utrullad säng. Även hemlika miljöer med till exempel tvätt på tork finns där.
Jag tycker det känns som ett väldigt fint  och viktigt projekt med trädgården i vården.
Ibland minns kanske kroppen mer än hjärnan. Minnen som väcks med dofter, smaker, synintryck,
känseln av en gräsmatta mot en bar fot, ljudet av tvätt som fladdrar.
 

Det finns en fin bok om Sinnenas trädgård av Yvonne Westerberg som jag och kollega Maria kikade lite i för inspiration när vi gjorde vårt växtförslag( även om det inte riktade sig till samma målgrupp som ovan)
 med fokus på just växter för alla sinnen till takterrassen på Residens Mälaren i Västerås som vi sedan också fick plantera för några år sedan.  Där har vi tänkt på växter för våra olika sinnen.Takterrassen ligger mellan två  nybyggda huskroppar med lägenheter som har utsikt över Mälaren. 
Tror det blir bra bara det får lite tid att växa till sig. 


Besökte även Galleri TU på Kungsholmen i fredags efter tips från Iren med fina bloggen 
Palazzi design och interiör. Namnet på utställningen Tanter och elefanter kändes passande. Även om det för tillfället gått lite i stå i "elefantrummet" här hemma av olika anledningar.
Kul bilder i kombinerad teknik. Foto och broderi kryddat med mycket humor.
Klart värt ett besök. Utställningen slutade igår så hann med det ganska precis.
 

Fastnade för den här lille trubbnosige i slips som ser lyckan sväva förbi som ett knippe ballonger.
Skrattade också åt bilden av en cirkusprinsessa som balanserade på "den sura elefanten", 
för elefanten såg verkligen sur ut. Man kan ju tänka sig att det emellanåt är surt att vara  cirkuselefant. Särskilt med en tant på ryggen.


Avslutningsvis besökte vi In the Mood på Söder  och Fat Cat House and Garden som också ligger på Renstiernas gata 14 respektive 24. Jag har skrivit om de förut och jag har svårt att komma tomhänt därifrån....favoriter. Köpte fina pinnar att ha i trädgården med vallmokapslar på.  De är på plats nu!



3 kommentarer:

  1. Hann ni med allt det där på EN DAG ?!
    DEEET var bra gjort :=)
    Mvh
    Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi tyckte faktiskt själva att vi hunnit en del. Åkte lite t-bana men gick också mycket.
      Liiite mör i benen på kvällen ja det får väl erkännas. Men glad! Utställningen var kul!
      :) Så tack igen för tipset! Får bära med bilderna i sinnet.
      Annika

      Radera
  2. Låter som en härlig dag! Eivor.

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.