26 juni 2014

Vallmokakan kan bli en sommarfavorit

Vallmo är väl så vackra både som förgängliga blommor och frökapslar. De tycker jag om.
Efter att ha provbakat lite igårkväll tycker jag om Vallmokaka också.

Och precis som det stod i receptet.... skulle man väntat lite tills man hällde på glasyren så kakan hann svalna lite mer. Jag var för ivrig men god blev den alla fall. Saftig av citron och filmjölk i smeten.


Lite festligare än en vanlig sockerkaka, väldigt prickig av vallmofrön och med god citronsmak.
Ännu festligare om man låter kakan kallna innan man har på glasyren som sagt....
annars smälter den och rinner av.
Bättre lycka nästa gång!



Receptet kommer från Buffé och Du hittar det här:  Vallmokaka med citronsmak






2 kommentarer:

  1. Å, det där måste vara samma underbara kaka som min svägerska bjöd på sist! Om du går in på min blogg och tittar under maj månad och inlägget "Vilket kalas!", så hittar du en bild på hennes kaka. Det blev verkligen min favorit-kaka på kalaset och jag fick receptet men har inte hunnit baka. Nu blev jag påmind av dig! Måste se till att testa, för den var ju så underbart god!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är samma! Men hon lyckades lite bättre med glasyren :)
      och pyntade med blommor. Snyggt!
      Du hade ju så fina bilder på Vallmo häromdagen också.
      Ja den kakan blir nog sommarens bjudkaka!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.