12 juni 2014

Bärnstensvippa

Ibland slumpar sig saker så man tror att det är meningen....

Jag tror att det var meningen att jag skulle springa på just en Bärnstensvippa i lördags.
Så nu har hon flyttat hem till oss och är så läcker men också så skir att det är svårt att göra henne rättvisa på bild. Om det nu är en hon man kan inte så noga veta. En snygging i alla fall.



 För lite sedan lånade jag en bok som heter Trädgård i kruka se tidigare inlägg här : 
Trädgårdsmåndag då fastnade jag för det här uppslaget i boken:

Text  från boken Trädgård i kruka 
Bild från boken Trädgård i kruka
 Tänkte att den där Bärnstensvippan ska jag hålla utkik efter. Kände inte till den alls.
I lördagsmorse frågade min stuggranne om jag ville göra henne sällskap till närbelägna Björsbo Trädgård.
Såklart jag ville och där snubblade jag över Bärnstensvippan så då var det väl meningen att den skulle med hem. Håller med om att de små knopparna ser ut som rosépeppar innan de slår ut i rosa blom.






Bladen är ljust gröna och tydligen ätbara enligt boken. Men jag låter de nog vara.     





Bladen har faktiskt samma gröna färg som sockblommans blad bakom (och ogräset i skarvarna för all del) 
Men man kan ju strunta i ogräset och kolla in Buxbomens nya frissa istället. Den är jag nöjd med. 


4 kommentarer:

  1. DEN var vacker!
    Känns som om skir skulle kunna vara dess synonym.
    Betyget A för formklippningen av Buskbomen ;=)
    Ha nu en riiiiktig skön långhelg
    Iren

    SvaraRadera
  2. Tack Iren ser fram emot morgondagens lilla utflykt till huvudstaden med fd kollega.
    Klippningen blev bäst på denna Buxbom, de andra är glesare.
    "Lurade"även på min stuggranne en Summer snow så hoppas att hon liksom
    du kommer bli nöjda med den. Vilket jag tror!!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig liten sötnos, kanske värt att svänga in på Björsbo Trädgård. Ha en mysig dag i Stockholm!
    Kram eivor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor! Blev en supertrevlig dag delvis i dina fotspår :)
      tack för tips! Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.