07 januari 2014

Nya kökskompisar

Införskaffade två baguetteplåtar som jag premiäranvände till de här goda baguetterna igår.
Potatis och purjolökssoppa på menyn och så fanns det kvar av en Brie och lite god röra jag gjorde till födelsedagsfirandet häromkvällen. Yoghurt färskost blandad med italiensk salladskrydda.

Plåtarna är non-stick behandlade och finns bl. a på Clas Ohlsson.






Degen till de här  baguetterna ska jäsa länge, till exempel över natten 
eller rör ihop degen på morgonen och grädda de på kvällen. 
Jag hade även i det föreslagna grova rågmjölet. Blev väldigt goda.
Jag gjorde sex mindre baguetter av degen.
Receptet kommer ursprungligen från boken Brödboken av Mette Ankarloo. 
Jag hittade det hos hos bloggen Almbacken Trädgård och Interiör. 
Det lyder så här:

GODA BAGUETTER med lång jästid

25 gram jäst
6 dl kallt vatten
680 gram vetemjöl special
(byt ev. ut en liten del ca 2 dl mot grovt rågmjöl)

Du kan också ha i lite linfrön, vetekli eller t.ex rågkross
beroende på vad man har hemma. Bara att testa.
I ett rent vetemjölsbröd kan det vara gott med lite oskalade sesamfrön.

1. Smula jästen och lös den i vattnet och tillsätt salt.
2. Tillsätt mjölet och rör samma. Degen blir ganska lös.
3. Plasta in bunken och ställ den i rumstemperatur till nästa dag.
    Eller gör degen på morgonen och baka ut på kvällen.
4. Sätt ugnen på högsta värme. Gärna varmluft uppåt 280grader.
5. Mjöla bakbordet generöst och stjälp upp degen. Arbeta den inte.
6. Dela degen i 5-6 bitar med degskrapan och dra ut till baguetter.
7. Sätt in plåten / plåtarna och spraya vatten med en  blomspruta uppe och nere i ugnen.
8. Kör bröden på högsta värme i 14-15 minuter utan att de blir brända.
9. Låt bröden svalna på galler utan bakduk. 

Har en känsla av att mina nya plåtar kommer att bli väl använda.
Känns lite proffsiga. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.