09 januari 2014

Algblomning på flaska?

Ja jag har gått på det! Jag köpte en råsaftcentrifug i julklapp till familjen.
( eller kanske mest till mig själv i ärlighetens namn )


Har funderat lite på det tidigare men nu kom jag till skott. Så nu skuttar vitaminerna omkring i vårt kök och jag centrifugerar lite allt möjligt. När jag gjort den första mer grönsaksbetonade juicen på bland annat julens grönkål sa yngste sonen: Ja jag förstår att den är nyttig... man känner det....


Men de lite snällare med till exempel morötter, blodapelsin och ingefära får höga poäng. Min baktanke var kanske att kunna ta hand om lite av våra äpplen framöver. Jag gör inte längre mängder av äppelmos och inte hur många äppelkakor som helst. Har också hela frysen full av vinbär från stugan. Nu är det inte precis så man står och juicar en vardagsmorgon men jag har fixat juice på kvällen och hällt på glasflaskor och ställt i kylen. Otroligt gott och lyxigt.

Minus är att det är lite meck såklart. 
Det tar sin lilla stund. Noga med diskning men gör man det direkt går det smidigt eller det finns nog inget alternativ till att inte göra det direkt. Den tar också ganska stor plats. Fyller upp en stor kökslåda eftersom jag inte vill ha den framme för jämnan.

Men det blir väldigt god juice och det känns nyttigt. Än så länge förstås nyhetens behag.




2 kommentarer:

  1. Det passar säkert dig toppenbra eftersom du alltid är så pysslig! Fräscht och gott, men den gröna ser onekligen lite smågiftig ut he he... Visst är det kul med klappar till sig själv. C har också köpt en klapp till sig själv i år... en vinkyl.Den tar lite stor plats i vårt lilla hus, men innehållet tar jag gärna del av :) God fortsättning på det nya året. KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gröna får jag ha för mig själv. God fortsättning till er också ni har fått en bra start med massor av D vitamin och energiboost. Härligt! Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.