14 mars 2013

Klängväxter och trädgårdsteori

Har skrivit att bloggen handlar om trädgård.
Så bäst att göra ett inlägg om just trädgård.
Det kommer säkerligen flera i ämnet.

Suget efter att börja med just trädgården smyger sig på så här på våren.
Men det är kallt fortfarande så man får ta det i teorin ett tag till.
Bläddra i böcker och drömma lite.

Blev så glad för jag såg att Sanna Töringe kommit med en ny bok om klängväxter.
Har reserverat den på biblioteket. Den heter: Vildvin och honungsros

 
Sanna Töringe är bibliotekarien som sadlade om och började skriva själv.
Första gången jag stötte på henne var när jag fick en bok om Likörer
 av min kära svägerska M. Sannas likörbok. 
Sanna Töringe har skrivit barnböcker också.
 
Hon delar sin tid mellan Skåne och södra Italien. Låter helt ok!
Jag gillar henne. Hon kommer med ytterligare en trädgårdsbok snart som heter
Paradiset: Underbart, enkelt och lite lagom slarvigt i trädgården.
Titeln låter lovande. Jag sköter inte trädgården med nagelsax. Långt ifrån. 
Såg henne i några tv-program förra året. Inspelade både i Skåne och Italien.
 
En sak jag kommer ihåg från programmen var hur hon
istället för att fylla en gammal pool med vatten vid sitt ena hus
 hade planterat massor av Lavendel i poolrektangeln.
 
Hon tyckte det skulle bli en alltför  spännande kombination med vatten och små barnbarn.
Lavendeln gav ju också en blå känsla och blev säkert häftig i den mängden när den blommar.
 
Har nyss lämnat tillbaka en annan bok av henne som jag lånat. Den heter Trädgårdsvinter.
 
 
Hon skriver om mat också. Förra året köpte jag den här som jag gillar mycket.
 
 
Våra egna klängväxter..... Hmm ja där kan man tala om en salig röra.
 
I en hörna runt vår uteplats samsas de i ett enda virrvarr.
Förutom vildvin på ena väggen  växer där en klängros vid namn New Dawn.
 
Där finns ett Björnbär som jag fått i present som växer så det knakar.
Kapade ner alltihop för spaljen bakom behövde bytas för något år sedan.
Allt tog bara ännu mer fart efter det. Växtkraft!
 
Det finns en vinranka vid uteplatsen också. 
Vid en söderväggen planterad ovanpå fjärrvärmeledningen.
Där har den det gott i värmen. Druvorna är små men goda.  
 
 
 
Jag tycker om växter som inte är kinkiga men ibland önskar man att de inte växte så fort
 och fullt så mycket. Men hellre det än att de inte växer alls.
 
Senaste tillskottet bland klängväxterna är en clematis vid namn Summer Snow.
Den blommar från tidig sommar till sen höst. Helt ljuvlig! 
Sen tidigare finns även en vanlig blå clematis med stora blommor.
 
Tror jag ska peta ner några luktärtsfrön också så kaoset blir totalt. 
De skulle kunna klänga i vildvinet. Lite extra allt....
 
Runt "fötterna" på klängväxterna växer vårlökar och lite annat
Kattmynta t.ex. och en blå Campanulaklocka som är nästan som ett ogräs.
 
 Ett år sådde jag Grekisk lövkoja funderar på det igen.
Underbar doft i kvällningen och små söta lila blommor.
 
 
New Dawn
 
Min tacksamma Björnbärsbuske. Utan taggar. Riklig skörd. Fin i buketter också.
 
 
Clematisen Summer Snow skyar av små gulvita blommor ända till hösten. En klar favorit.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.