02 juli 2024

Vallmovimlet

 Jag tycker om vallmo. Nu blommar de för fullt i min vallmolåda hemma. Nya kommer varje dag och är finast på morgonen eller förmiddagen. De självsår sig och jag brukar också plocka frökapslar och torka och ta frön ur. I lådan startar säsongen med olika små vårlökar. Sen kommer kornvallmon och när de är över river jag bort de för att ge plats åt tre hösthortensior som finns där i vallmovimlet. Hortensiorna ger lite stöd till vallmon och jag har också stuckit ner björkris så de inte ska vika sig för mycket om det regnar häftigt. Gillar att rabatten byter skepnad. Hösthortensiorna är ju som pinnar under våren så då syns vårlökarna och när vallmon blommat över är det dags för hortensiorna att stå för prakten.


De flesta blir röda men det är ju de andra färgerna jag gillar mest egentligen. Men de röda blir små utropstecken.




Skuggan av en knopp.


Som ett hjärta när det kom en vindpust.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.